Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yrityksen tietohallinnon kehittämistarpeiden kartoitus

Tuovinen, Pasi (2022)

 
Avaa tiedosto
Tuovinen_Pasi.pdf (749.2Kt)
Lataukset: 


Tuovinen, Pasi
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225876
Tiivistelmä
Tänä päivänä digitalisaatio ja lisääntyneet tietojärjestelmät ovat nostaneet perinteisen tietohallinnon roolia organisaatioissa kohti liiketoimintaa luovaa ja muokkaavaa roolia. Perinteinen tietohallinto on monesti toiminut puhtaasti tukiorganisaationa perinteisessä IT-tuki roolissa. Jotta tietohallintoa voidaan kehittää vastaamaan paremmin liiketoiminnan muuttuneita vaatimuksia, tulee sen maturiteetti ja tärkeimmät kehityskohteet tunnistaa. Ilman analyysia siitä, mitkä ovat tärkeimmät muutoskohteet, on muutoksen toteuttaminen hidasta, tehotonta ja mahdollisesti myös huomattavasti kalliimpaa. Riski siitä, ettei liiketoiminnan vaatimuksiin pystytä muutoksista huolimatta vastaamaan on myös korostunut, mikäli analyysia ja kartoitusta ei ole toteutettu.

Tämän opinnäytetyön päätarkoituksena on kehittää tarkastelussa olevan yrityksen X tietohallintoa ja muokata sitä vastaamaan paremmin nykyaikaisia liiketoimintavaatimuksia. Aihe valikoitui kehitettäväksi, koska yrityksessä oli kasvanut epäily siitä, ettei tietohallinnolle asetetut tavoitteet ja roolit enää hyödyntänyt kaikkea sitä potentiaalia mikä tietohallinnolle oli vuosien saatossa muodostunut. Kehityskohteiden lisäksi tahdottiin muodostaa kehitysprojekteja tunnistettujen kehityskohteiden kehittämiseksi.

Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Yrityksen henkilöstölle sekä tietohallinnolle tehtiin haastattelututkimus, jolla kartoitettiin eri sidosryhmien käsitystä tietohallinnon roolista. Lisäksi opinnäytetyön aikana haastateltiin ja käytiin toistuvia keskusteluja yrityksen ylimmän johdon kanssa. Kerätyn tiedon ja keskustelujen pohjalta voitiin tarkastella yrityksen nykytilaa ja sen tulevaisuuden tarpeita, sekä käydä läpi erilaisia rautalankamalleja kehityksen kohteena olevista asioista.

Opinnäytetyön pohjalta yrityksen tietohallinnon nykytila voitiin kartoittaa ja arvioida tietohallinnon kehittämisen kannalta tärkeimmät kehityskohteet. Kehityskohteiden tunnistamisen jälkeen yksittäisten osa-alueiden kehittäminen voitiin aloittaa ja niille pystyttiin asettamaan tavoitteet. Tärkeimmät kehityskohteet olivat toimiva tietohallintostrategia, tietohallinnon mittareiden kehittäminen sekä tietohallinnon organisaatiorakenteen kehittäminen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste