Korpijärven kylätoimijoiden viestinnän tavoittavuus
Arpiainen, Iida (2022)
Arpiainen, Iida
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225931
Tiivistelmä
Suomessa on useita pieniä kyläyhteisöjä, joissa on aktiivista kylätoimintaa mm. yhdistysten ja seurojen ansiosta. Kylätoiminnan haasteeksi on noussut markkinointiviestintätaitojen ja resurssien puute.
Opinnäytetyön toimeksiantajia ovat Korpijärven kyläyhdistys ja Korpijärven Eräveikot, joiden toiminnan keskiössä on Korpijärven kylän asukkaiden yhteisöllisen toiminnan mahdollistaminen. Toiminnan haasteeksi on noussut kylälle muuttaneiden uusien asukkaiden tavoittaminen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus Korpijärven kyläyhdistyksen ja Korpijärven Eräveikkojen markkinointiviestintä, -kanavien ja -keinojen tavoittavuudesta keskittyen Korpijärven kylän uusiin asukkaisiin. Tutkittavat markkinointikeinot ovat tapahtumat, markkinointikirjeet ja ulkomainonta, jotka ovat toimeksiantajien pääasialliset viestintäkeinot ja –kanavat.
Lisäksi opinnäytetyössä tutkitaan motiiveja kyläyhdistyksen ja metsästysseuran järjestämiin tapahtumiin osallistumiselle, sillä tieto on toimeksiantajille tärkeä sen edistäessä tapahtumamarkkinoinnin kohdistamista ja tapahtumien sisällön kehittämistä.
Korpijärven kyläyhdistyksen ja Eräveikkojen keskeisenä tavoitteena on rakentaa kylälle yhteisöllisyyttä asukkaiden kesken, ja siksi työssä sivutaan myös uusien asukkaiden kokemuksia siitä, onko yhteisöllisyyden tavoite heidän näkökulmastaan saavutettu.
Opinnäytetyön tietoperustassa syvennytään uusasiakashankinnan prosessiin sekä markkinointiviestintään ja sen keinoihin. Tietoperustassa käsitellään markkinointiviestinnän kanavien valintaa, ulkomainontaa, markkinointikirjettä ja tapahtumamarkkinointia.
Opinnäytetyön laadullinen tutkimus toteutettiin vuoden 2022 syksyllä viidellä teemahaastattelulla. Haastatteluiden avulla tutkittiin Korpijärven kyläyhdistyksen ja Korpijärven Eräveikkojen markkinointiviestinnän tavoittavuutta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että markkinointiviestintä ei ole tavoittanut kylällä alle kolme vuotta asuneita henkilöitä toivotusti. Tietoisuus Korpijärven kyläyhdistyksestä ja Korpijärven Eräveikoista ja näiden toiminnasta oli heikko, vaikka näiden markkinointiviestintä oli tavoittanut haastateltavat.
Opinnäytetyön toimeksiantajia ovat Korpijärven kyläyhdistys ja Korpijärven Eräveikot, joiden toiminnan keskiössä on Korpijärven kylän asukkaiden yhteisöllisen toiminnan mahdollistaminen. Toiminnan haasteeksi on noussut kylälle muuttaneiden uusien asukkaiden tavoittaminen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus Korpijärven kyläyhdistyksen ja Korpijärven Eräveikkojen markkinointiviestintä, -kanavien ja -keinojen tavoittavuudesta keskittyen Korpijärven kylän uusiin asukkaisiin. Tutkittavat markkinointikeinot ovat tapahtumat, markkinointikirjeet ja ulkomainonta, jotka ovat toimeksiantajien pääasialliset viestintäkeinot ja –kanavat.
Lisäksi opinnäytetyössä tutkitaan motiiveja kyläyhdistyksen ja metsästysseuran järjestämiin tapahtumiin osallistumiselle, sillä tieto on toimeksiantajille tärkeä sen edistäessä tapahtumamarkkinoinnin kohdistamista ja tapahtumien sisällön kehittämistä.
Korpijärven kyläyhdistyksen ja Eräveikkojen keskeisenä tavoitteena on rakentaa kylälle yhteisöllisyyttä asukkaiden kesken, ja siksi työssä sivutaan myös uusien asukkaiden kokemuksia siitä, onko yhteisöllisyyden tavoite heidän näkökulmastaan saavutettu.
Opinnäytetyön tietoperustassa syvennytään uusasiakashankinnan prosessiin sekä markkinointiviestintään ja sen keinoihin. Tietoperustassa käsitellään markkinointiviestinnän kanavien valintaa, ulkomainontaa, markkinointikirjettä ja tapahtumamarkkinointia.
Opinnäytetyön laadullinen tutkimus toteutettiin vuoden 2022 syksyllä viidellä teemahaastattelulla. Haastatteluiden avulla tutkittiin Korpijärven kyläyhdistyksen ja Korpijärven Eräveikkojen markkinointiviestinnän tavoittavuutta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että markkinointiviestintä ei ole tavoittanut kylällä alle kolme vuotta asuneita henkilöitä toivotusti. Tietoisuus Korpijärven kyläyhdistyksestä ja Korpijärven Eräveikoista ja näiden toiminnasta oli heikko, vaikka näiden markkinointiviestintä oli tavoittanut haastateltavat.