Akustisten soittimien äänitys ja erilaiset mikrofonit
Alasalmi, Heikki (2022)
Alasalmi, Heikki
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225945
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia erilaisia mikrofoneja, niiden asettelua, sekä hyödyntämistä erilaisten akustisten instrumenttien äänittämisessä. Opinnäytetyössä tutustuttiin erilaisiin mikrofoneihin, niiden toimintaperiaatteisiin, sekä asetteluun stereopariksi. Lisäksi opinnäytetyössä käytiin läpi akustisen kitaran, rumpujen, pianon/flyygelin ja saksofonin toimintaa ja sitä mitä tulee ottaa huomioon niitä äänittäessä ja mikrofonivalinnoissa. Opinnäytetyössä tutkintamateriaalina käytettiin omaa kokemusta, nettilähteitä eri mikrofoni- ja soitinvalmistajilta, sekä kerättiin tietoa jo olemassa olevien mikrofoniasettelujen tekniikoista. tutkimuksen tavoitteena oli koota tietoa erilaisista mikrofoneista ja niiden hyödyntämisestä akustisten soittimien äänittämisessä etenkin pop-, ja rock-musiikissa.
Opinnäytettä varten tehdyssä tutkimuksessa ilmeni, ettei ole yhtä oikeaa tapaa äänittää instrumentteja. On olemassa asioita, joita tulee ottaa huomioon kutakin instrumenttia äänittäessä, sekä mikrofonivalinnoissa parhaan mahdollisen lopputuloksen varmistamiseksi.
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten akustisen kitaran kansi soi eritavoin eri kohdista, sitä miten mikrofoniasettelu vaikutti lopputulokseen. Rummuissa suurena vaikuttavana tekijänä on musiikkityyli. Opinnäytetyössä keskityttiin enemmän yksittäisen rummun mikrofoniasetteluun, sekä esiteltiin yksi esimerkki, kuinka rummut voidaan äänittää pop-, ja rock-musiikissa. Opinnäytetyössä käytiin läpi pianon/flyygelin sekä saksofonin rakennetta ja toimintaa, sekä pohdittiin, mitä asioita tulee ottaa huomioon kutakin instrumenttia äänittäessä ja mikrofonivalinnoissa.
Opinnäytettä varten tehdyssä tutkimuksessa ilmeni, ettei ole yhtä oikeaa tapaa äänittää instrumentteja. On olemassa asioita, joita tulee ottaa huomioon kutakin instrumenttia äänittäessä, sekä mikrofonivalinnoissa parhaan mahdollisen lopputuloksen varmistamiseksi.
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten akustisen kitaran kansi soi eritavoin eri kohdista, sitä miten mikrofoniasettelu vaikutti lopputulokseen. Rummuissa suurena vaikuttavana tekijänä on musiikkityyli. Opinnäytetyössä keskityttiin enemmän yksittäisen rummun mikrofoniasetteluun, sekä esiteltiin yksi esimerkki, kuinka rummut voidaan äänittää pop-, ja rock-musiikissa. Opinnäytetyössä käytiin läpi pianon/flyygelin sekä saksofonin rakennetta ja toimintaa, sekä pohdittiin, mitä asioita tulee ottaa huomioon kutakin instrumenttia äänittäessä ja mikrofonivalinnoissa.