Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pelitapahtumien tuotantoprosessi: pelit ja pelaaminen kulttuurialan syövereissä

Järvi, Joel (2022)

 
Avaa tiedosto
Jarvi_Joel.pdf (1.264Mt)
Lataukset: 


Järvi, Joel
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225918
Tiivistelmä
Pelit ja pelaaminen ovat nousseet yhä enemmän viime vuosikymmenten aikana valtavirtaan, ja tapahtumatuotannossa tämä näkyy pelitapahtumien muodossa. Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, mikä asema pelitapahtumilla on kulttuurialalla ja onko niillä samanlaista kulttuuriarvoa kuin taidenäyttelyn tapaisilla kulttuuritapahtumilla.

Työ koostuu teoriaosuudesta, jossa käydään läpi pelitapahtumien eri tyyppilajeja sekä tapahtumatuotannon prosessia, ja laadullisesta tutkimusprosessista, jota varten on haastateltu kuutta pelitapahtumien tuottajaa, etsien mahdollisimman monipuolisia näkemyksiä pelitapahtumien tuotannosta, niiden tarkoitetusta elämyskokemuksesta kävijälle sekä niiden nykyasemasta ja tulevaisuudesta. Tämän aineiston analyysistä saatiin muodostettua selkeä kokonaiskuva pelitapahtumien tuotannosta ja asemasta nyt ja tulevina vuosina.

Tuloksena kävi ilmi, että pelitapahtumat ovat hyvin yhteisökeskittyneitä tapahtumia, joiden tavoitteena on antaa peliharrastajille normaalista pelaamisesta eroava kokemus, johon liittyy hauskanpito ja yhteinen tekeminen muiden kävijöiden ja järjestäjien kanssa. Pelitapahtumat myös edesauttavat peleihin liittyvän alempiarvoisuuden ja käytöshäiriöiden (kuten riippuvuuden, laiskuuden ja aggression) stigman poistamista, ja nouseva kiinnostus pelejä kohtaan lupaa tapahtumien mahdollista nousukasvua ajan kuluessa. Tapahtumien kulttuuriarvo muodostuu ihmisten elämän rikastuttamisesta näiden elementtien avulla ja pelaamisen sosiaalisuuden korostuksesta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste