Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Autismikirjon lasten tukeminen: koulutuspaketti varhaiskasvatukseen

Katajamäki, Jonna; Ojala, Susanna (2022)

 
Avaa tiedosto
Katajamaki_Ojala.pdf (1.144Mt)
Lataukset: 


Katajamäki, Jonna
Ojala, Susanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225909
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli uuden ja ajankohtaisen tiedon tarjoaminen varhaiskasvattajille autismikirjosta ja heidän menetelmäosaamisensa lisääminen. Tavoitteena oli järjestää koulutuspaketti Seinäjoen kaupungin varhaiskasvattajille kevään 2022 aikana. Koulutuksien tavoitteena sisällöllisesti oli vastata kasvattajien toiveisiin ja tarpeisiin, ja toiminnallisesti toteuttaa koulutukset sujuvasti ja kaikki seikat huomioon ottaen. Työn tarkoituksena oli tarkastella aihetta varhaiskasvatuksen näkökulmasta, miten autismikirjo näyttäytyy varhaiskasvatuksen arjen tilanteissa. Teoriaosuus käsittelee autismikirjoa yleisesti ja sen ilmenemistä varhaiskasvatuksessa sekä erilaisia arjen tilanteita, joissa autismikirjon piirteet näyttäytyvät. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Koulutusten suunnittelua varten toteutettiin ensin alkukartoitus, jolla kerättiin tietoa kasvattajien tämänhetkisestä autismikirjon tietämyksestä ja toiveista koulutuksiin liittyen. Alkukartoitukseen sisältyi sekä määrällisen että laadullisen tutkimusmenetelmien piirteitä. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä Seinäjoen kaupungin varhaiskasvattajilta ja sitä hyödynnettiin koulutuskokonaisuuden suunnittelussa. Alkukartoituskyselyn perusteella ilmeni, että koulutuksille oli tarvetta ja vastauksissa toistui erityisesti toive konkreettisista esimerkeistä. Alkukartoitusaineiston analyysin perusteella tuloksista koulutuskokonaisuuteen erottui kolme pääteemaa, jotka olivat arjen strukturointi ja aistikuormituksen säätely, toiminnanohjaustaidot ja menetelmäopastus. Näistä muodostui koulutuksille pääteemat. Suunnitteluvaiheessa kouluttajiksi saatiin sosiaalialan eri sektoreilta asiantuntijoita, joilla oli monipuolista osaamista autismikirjon lapsista. Koulutukset järjestettiin Teamsin välityksellä. Koulutuskokonaisuuden jälkeen kerättiin palaute Webropol-kyselyllä. Palautekyselystä saatiin selville, että koulutuskokonaisuus oli tarpeellinen ja kasvattajat pitivät erityisesti konkreettisista esimerkeistä. Johtopäätöksenä kehittämistyö oli kaikille hyödyllinen ja asetettuihin tavoitteisiin onnistuttiin vastaamaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste