Selektiivinen mutismi lastensuojelun asiakkaalla
Noponen, Visa; Rinta-Halkola, Aleksi (2022)
Lataukset:
Noponen, Visa
Rinta-Halkola, Aleksi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225964
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön tuotoksellisena osuutena on tehty opas. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda lisää tietoa selektiivisestä mutismista lastensuojelun kentälle. Työssä keskitytään selektiivisen mutismin tuomiin haasteisiin lastensuojelun arjessa. Opinnäytetyössä kerrotaan, miksi osallisuus ja kuulluksi tuleminen ovat tärkeässä asemassa nuoren arjessa. Työssä keskitytään myös siihen, miksi erityisesti puhumattomalla nuorella on vaarana jäädä osallisuuden ja kuulluksi tulemisen ulkopuolelle.
Tässä opinnäytetyössä on käsitelty muuan muassa selektiivisen mutismin diagnoosia, osallisuutta, kuulluksi tulemista sekä kommunikointia. Työssä käsitellään myös
lastensuojelun tarkoitusta sekä asiakkaan kohtaamista. Työssä sekä oppaassa esitellään myös erilaisia kommunikointimenetelmiä ja apuvälineitä joko korvaamaan tai tukemaan puhetta.
Opas on suunniteltu käytettäväksi työelämään. Opasta varten on haastateltu
lastensuojelussa sekä koulumaailmassa työskenteleviä ammattilaisia. Haastateltavilla on kaikilla ollut asiakkaina puhumattomia nuoria. Opas on koostettu teorian sekä haastatteluiden pohjalta. Opas on pilotoitu haastateltavilla. Palautteen pohjalta opasta täydennettiin vastaamaan ammattilaisten tarpeita. Oppaasta lähteineen on tehty erillinen PDF-tiedosto.
Tässä opinnäytetyössä on käsitelty muuan muassa selektiivisen mutismin diagnoosia, osallisuutta, kuulluksi tulemista sekä kommunikointia. Työssä käsitellään myös
lastensuojelun tarkoitusta sekä asiakkaan kohtaamista. Työssä sekä oppaassa esitellään myös erilaisia kommunikointimenetelmiä ja apuvälineitä joko korvaamaan tai tukemaan puhetta.
Opas on suunniteltu käytettäväksi työelämään. Opasta varten on haastateltu
lastensuojelussa sekä koulumaailmassa työskenteleviä ammattilaisia. Haastateltavilla on kaikilla ollut asiakkaina puhumattomia nuoria. Opas on koostettu teorian sekä haastatteluiden pohjalta. Opas on pilotoitu haastateltavilla. Palautteen pohjalta opasta täydennettiin vastaamaan ammattilaisten tarpeita. Oppaasta lähteineen on tehty erillinen PDF-tiedosto.