KOTIINKULJETUSPALVELUN TARPEEN JA TOTEUTUSTAVAN KARTOITTAMINEN
Pynnönen, Sirpa (2014)
Pynnönen, Sirpa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411769
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Jyväskylässä toimiva eläintarvikeliike Raakapaikka Oy. Työn
tavoitteena oli selvittää yritykselle asiakkaiden kotiinkuljetuspalvelun tarve ja taloudellisin ja
toimivin tapa järjestää palvelu. Kuljetettavat tuotteet ovat pakasteita, ja kotiinkuljetusta oli
tarkoitus tarjota tilauslomakkeella tehtyihin ostoihin ja liikkeestä ostettuihin tuotteisiin.
Tutkimus toteutettiin traditionaalisella survey- eli kyselytutkimuksella. Kyselytutkimus toteutettiin
paperisella lomakkeella ja sähköisesti. Kyselyn vastaukset analysoitiin ja vastausten pohjalta
laadittiin tarjouspyyntö viiteen eri kuljetusyritykseen. Tarjouspyyntöihin vastasi kolme yritystä,
mutta yhdelläkään niistä ei ollut sopivaa kuljetuskalustoa pakastekuljetuksiin. Kaksi yritystä pystyisi
hoitamaan kuljetukset, mikäli Raakapaikka pakkaisi tuotteet kylmälaukkuihin. Tarjousten vertailuun
lisättiin yhtenä vaihtoehtona se, että Raakapaikka Oy hoitaisi kuljetukset itse.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin uuden palvelun hinnoitteluun,
kuljetuskustannuksiin, verkkokauppaan, alan lainsäädäntöön ja jakelumalleihin. Teoriaosuuden
tiedot kerättiin alan kirjallisuudesta ja internetistä.
Opinnäytetyön tuloksena voi todeta, että kotiinkuljetuspalvelulle on kysyntää, mutta asiakkaat eivät
olisi valmiita maksamaan siitä niin paljoa, että maksu kattaisi kuljetuksesta aiheutuneet kulut.
Kuljetusten vertailun perusteella Raakapaikan kannattaa hoitaa kuljetukset itse, jolloin hintaa ja
joustavuutta pystyy säätelemään. Yrityksen tulee miettiä, onko kotiinkuljetuspalvelusta saatava
lisäarvo niin suuri, että kuljetuksia varten kannattaa investoida kylmälaukkuihin.
Mikäli Raakapaikka haluaisi toimia valtakunnallisesti, kannattaisi miettiä yhteistyötä sellaisten
yritysten kanssa, joilla on jo valmis jakeluverkosto ja lämpötilasäädellyt kuljetukset.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Jyväskylässä toimiva eläintarvikeliike Raakapaikka Oy. Työn
tavoitteena oli selvittää yritykselle asiakkaiden kotiinkuljetuspalvelun tarve ja taloudellisin ja
toimivin tapa järjestää palvelu. Kuljetettavat tuotteet ovat pakasteita, ja kotiinkuljetusta oli
tarkoitus tarjota tilauslomakkeella tehtyihin ostoihin ja liikkeestä ostettuihin tuotteisiin.
Tutkimus toteutettiin traditionaalisella survey- eli kyselytutkimuksella. Kyselytutkimus toteutettiin
paperisella lomakkeella ja sähköisesti. Kyselyn vastaukset analysoitiin ja vastausten pohjalta
laadittiin tarjouspyyntö viiteen eri kuljetusyritykseen. Tarjouspyyntöihin vastasi kolme yritystä,
mutta yhdelläkään niistä ei ollut sopivaa kuljetuskalustoa pakastekuljetuksiin. Kaksi yritystä pystyisi
hoitamaan kuljetukset, mikäli Raakapaikka pakkaisi tuotteet kylmälaukkuihin. Tarjousten vertailuun
lisättiin yhtenä vaihtoehtona se, että Raakapaikka Oy hoitaisi kuljetukset itse.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin uuden palvelun hinnoitteluun,
kuljetuskustannuksiin, verkkokauppaan, alan lainsäädäntöön ja jakelumalleihin. Teoriaosuuden
tiedot kerättiin alan kirjallisuudesta ja internetistä.
Opinnäytetyön tuloksena voi todeta, että kotiinkuljetuspalvelulle on kysyntää, mutta asiakkaat eivät
olisi valmiita maksamaan siitä niin paljoa, että maksu kattaisi kuljetuksesta aiheutuneet kulut.
Kuljetusten vertailun perusteella Raakapaikan kannattaa hoitaa kuljetukset itse, jolloin hintaa ja
joustavuutta pystyy säätelemään. Yrityksen tulee miettiä, onko kotiinkuljetuspalvelusta saatava
lisäarvo niin suuri, että kuljetuksia varten kannattaa investoida kylmälaukkuihin.
Mikäli Raakapaikka haluaisi toimia valtakunnallisesti, kannattaisi miettiä yhteistyötä sellaisten
yritysten kanssa, joilla on jo valmis jakeluverkosto ja lämpötilasäädellyt kuljetukset.