COVID-19 vaikutukset varainhoitoon
Lilja, Kristian (2022)
Lilja, Kristian
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326087
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia koronaviruspandemian vaikutuksia varainhoitoon.
Työssä pyritään tutkimaan pandemian vaikutuksia varainhoidon digitaalisuuteen, talouteen,
sekä asiakassuhteisiin. Opinnäytetyössä suoritettu tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena, haastattelemalla varainhoitajia pandemian vaikutuksista.
Koronaviruspandemia on vaikuttanut ihmisten elämiin lukuiseri tavoin ympäri maailmaa. Se on
aiheuttanut taloudellista ahdinkoa ihmisille, sekä valtioille. Tämän lisäksi se on pakon edessä
ajanut digitalisaatioita eteenpäin ympäri maailmaa toimiympäristöjen muutosten vuoksi. Tämän
lisäksi se on ollut suurimman mittakaavan sosiaalinen kriisi vuosikymmeniin. Tämä tutkimus käsittelee näitä teemoja, peilaten pandemian vaikutusta varainhoitoon.
Tutkimuksen tietoperustassa käydään läpi varainhoitoa ja sen eri muotoja. Yksityistä varainhoitoa, instituutiovarainhoitoa, sekä digitaalista varainhoitoa. Tietoperustassa käsitellään myös
pandemian vaikutuksia sijoitusmarkkinoihin, maailman digitaaliseen kehitykseen, sekä pandemian sosiaaliseen vaikutukseen. Viimeisenä käydään läpi varainhoidon asiakassuhteiden hoitamista, sekä taloudellista ja digitaalista tilannetta ennen koronaviruspandemiaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat pandemian kiihdyttäneen varainhoidon digitalisoitumista huomattavasti. Pandemia osoitti, että tarvittaessa varainhoitoa voidaan tarjota täysin digitaalisesti jo
olemassa olevien digitaalisten työkalujen avulla. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että pandemian
vaikutus markkinoihin johti muutoksiin asiakkaiden salkkujen hajauttamisessa. Tätä muutosta ei
kuitenkaan pidetä pysyvänä. Esimerkiksi korkotason noustessa joukkovelkakirjalainat palaavat
todennäköisesti taas isommissa määrin asiakkaiden salkkuihin tasapainoittamaan riskitasoa.
Varainhoidon asiakassuhteiden hoitaminen on digitaalisuuden lisäksi muuttunut pysyvästi pandemian seurauksena. Tulevaisuudessa asiakasta pystytään palvelemaan tehokkaammin hänelle parhaiten sopivalla vaihtoehdolla, etänä Teamsin välityksellä, tai kasvokkain.
Työssä pyritään tutkimaan pandemian vaikutuksia varainhoidon digitaalisuuteen, talouteen,
sekä asiakassuhteisiin. Opinnäytetyössä suoritettu tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena, haastattelemalla varainhoitajia pandemian vaikutuksista.
Koronaviruspandemia on vaikuttanut ihmisten elämiin lukuiseri tavoin ympäri maailmaa. Se on
aiheuttanut taloudellista ahdinkoa ihmisille, sekä valtioille. Tämän lisäksi se on pakon edessä
ajanut digitalisaatioita eteenpäin ympäri maailmaa toimiympäristöjen muutosten vuoksi. Tämän
lisäksi se on ollut suurimman mittakaavan sosiaalinen kriisi vuosikymmeniin. Tämä tutkimus käsittelee näitä teemoja, peilaten pandemian vaikutusta varainhoitoon.
Tutkimuksen tietoperustassa käydään läpi varainhoitoa ja sen eri muotoja. Yksityistä varainhoitoa, instituutiovarainhoitoa, sekä digitaalista varainhoitoa. Tietoperustassa käsitellään myös
pandemian vaikutuksia sijoitusmarkkinoihin, maailman digitaaliseen kehitykseen, sekä pandemian sosiaaliseen vaikutukseen. Viimeisenä käydään läpi varainhoidon asiakassuhteiden hoitamista, sekä taloudellista ja digitaalista tilannetta ennen koronaviruspandemiaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat pandemian kiihdyttäneen varainhoidon digitalisoitumista huomattavasti. Pandemia osoitti, että tarvittaessa varainhoitoa voidaan tarjota täysin digitaalisesti jo
olemassa olevien digitaalisten työkalujen avulla. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että pandemian
vaikutus markkinoihin johti muutoksiin asiakkaiden salkkujen hajauttamisessa. Tätä muutosta ei
kuitenkaan pidetä pysyvänä. Esimerkiksi korkotason noustessa joukkovelkakirjalainat palaavat
todennäköisesti taas isommissa määrin asiakkaiden salkkuihin tasapainoittamaan riskitasoa.
Varainhoidon asiakassuhteiden hoitaminen on digitaalisuuden lisäksi muuttunut pysyvästi pandemian seurauksena. Tulevaisuudessa asiakasta pystytään palvelemaan tehokkaammin hänelle parhaiten sopivalla vaihtoehdolla, etänä Teamsin välityksellä, tai kasvokkain.