Itsetuntemuksen ja itsensä johtamisen merkitys esiintyväksi laulajaksi kasvamisessa
Määttä, Noora (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225986
Tiivistelmä
Tässä artikkelimuotoisessa YAMK-opinnäytetyössä tarkastellaan esiintyväksi laulajaksi kasvamista ja sitä, millaisia merkityksiä itsetuntemuksella ja itsensä johtamisella on tässä prosessissa. Tutkielma rajautuu klassiseen lauluperinteeseen.
Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjaa holistiselle ihmiskäsitykselle, kokemukselliselle oppimiselle ja uudistavalle oppimiselle. Itsetuntemusta avataan laulajan minän ja laulajaidentiteetin, itsetunnon, paineensietokyvyn ja intuition näkökulmasta. Itsensä johtamista tarkastellaan positiivisen psykologian, flown, urheiluvalmennuksen ja mentaalivalmennuksen näkökulmista. Itsetuntemuksen ja itsensä johtamista koskevan kirjallisuuden lisäksi tässä työssä on käytetty merkittävänä kirjallisuutena Margareta Haverinen Brandtin ja Jenni Lättilän taiteellisten tohtorintutkintojen kirjallisia töitä, joiden kautta tuodaan esille laaja-alaisesti laulajan ammatin vaatimuksia.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla kolmea eksperttilaulajaa ja pedagogia: Margareta Haverista, Topi Lehtipuuta ja Marjukka Tepposta. Haastattelut toteutettiin keväällä 2021 etänä Zoomin kautta, jonka jälkeen ne litteroitiin jälkeenpäin Zoom-tallenteista. Tutkimusmetodina tässä työssä käytetään hermeneuttista analyysia. Tuloksia on analysoitu ensin teemoitellen ja tämän jälkeen aihepiireittäin muodostamalla synteesejä. Tutkielman tulososio tullaan julkaisemaan myöhemmin vertaisarvioituna artikkelina ja tästä syystä tuloksia ei esitellä tässä tutkielmassa.
Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjaa holistiselle ihmiskäsitykselle, kokemukselliselle oppimiselle ja uudistavalle oppimiselle. Itsetuntemusta avataan laulajan minän ja laulajaidentiteetin, itsetunnon, paineensietokyvyn ja intuition näkökulmasta. Itsensä johtamista tarkastellaan positiivisen psykologian, flown, urheiluvalmennuksen ja mentaalivalmennuksen näkökulmista. Itsetuntemuksen ja itsensä johtamista koskevan kirjallisuuden lisäksi tässä työssä on käytetty merkittävänä kirjallisuutena Margareta Haverinen Brandtin ja Jenni Lättilän taiteellisten tohtorintutkintojen kirjallisia töitä, joiden kautta tuodaan esille laaja-alaisesti laulajan ammatin vaatimuksia.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla kolmea eksperttilaulajaa ja pedagogia: Margareta Haverista, Topi Lehtipuuta ja Marjukka Tepposta. Haastattelut toteutettiin keväällä 2021 etänä Zoomin kautta, jonka jälkeen ne litteroitiin jälkeenpäin Zoom-tallenteista. Tutkimusmetodina tässä työssä käytetään hermeneuttista analyysia. Tuloksia on analysoitu ensin teemoitellen ja tämän jälkeen aihepiireittäin muodostamalla synteesejä. Tutkielman tulososio tullaan julkaisemaan myöhemmin vertaisarvioituna artikkelina ja tästä syystä tuloksia ei esitellä tässä tutkielmassa.