Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Varhaiskasvatuksen integroidun erityisryhmän kasvattajien näkemyksiä osallisuudesta: ’’vaikka ollaan erityisryhmä, niin vahvuus on siinä, että lasten silmissä ei ole niitä erityisiä’’

Kopsala, Mira; Nevala, Jenna (2022)

 
Avaa tiedosto
Kopsala_Nevala.pdf (908.5Kt)
Lataukset: 


Kopsala, Mira
Nevala, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225927
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä integroidun erityisryhmän kasvattajilla on integroidusta erityisryhmästä osallisuuden näkökulmasta ja miten integroidun erityisryhmän kasvattajien mielestä lasten osallisuutta voitaisiin kehittää. Opinnäytetyö toteutettiin erään varhaiskasvatuksen integroidun erityisryhmän kanssa, jonka nimi salattiin. Integroidusta erityisryhmästä on saatavilla niukasti tutkimustietoa. Osallisuus taas on tällä hetkellä ajankohtainen ja tärkeä aihe. Näkemyksiä osallisuudesta ja sen kehittämismahdollisuuksista integroidussa erityisryhmässä lähdettiin selvittämään laadullisen tutkimusmenetelmän keinoin haastattelemalla integroidun erityisryhmän kasvattajia yksilöhaastatteluilla. Lisäksi apuna käytettiin osallisuuden tutkimuksessa havainnointia laajemman näkökulman aikaansaamiseksi. Aineiston analyysissä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustuloksista ilmeni, että kasvattajat näkivät osallisuuden lasten vaikutusmahdollisuuksien ja mielipiteiden kuuntelemisen kautta. Osallisuutta voitiin parantaa kasvattajien mukaan esimerkiksi yhteyden muodostamisella lapsiin, juttelemalla lasten kanssa, lelujen sijoittamisella lasten saataville, kannustamalla omiin suorituksiin ja antamalla lapsen tehdä itse asioita. Tärkeää osallisuudessa oli haastateltavien mukaan yksilöllisyyden huomiointi, leikin tukeminen ja toiminnoissa mukana oleminen. Niiden lasten kanssa, jotka eivät vielä omanneet puhekykyä, osallisuuden mahdollistamisen tukena käytettiin esimerkiksi kuvia, viittomia, eleitä, ilmeitä ja havainnointia. Integroidun erityisryhmän vahvuuksia tulosten mukaan olivat ryhmän pieni koko ja hoitajamitoitus, lasten yksilöllinen havainnointi ja tunteminen, lasten nähdyksi tuleminen sekä se, että lapset oppivat hyväksymään erilaisuutta. Kasvattajat halusivat kehittää toimintaansa muun muassa ottamalla lapsia enemmän mukaan toiminnan suunnitteluun ja lisäämällä positiivista pedagogiikkaa. Lapsille toivottiin myös enemmän vaikutusmahdollisuuksia esimerkiksi istumajärjestykseen. Myös jakotiloja päiväkodin toimitiloissa haluttiin kehittää. Osallisuutta vaikeuttavina tekijöinä kasvattajat kokivat resurssipulan, aikataulut, vanhanaikaiset tavat, tottumukset ja asenteet sekä osallisuuden ajattelematta jättämisen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste