Mediakasvatus lastensuojeluyksikössä: Opas sosiaalisesta mediasta, vinkkejä ja toimintamalleja ohjaajille työn tueksi
Ahonen, Viivi; Hartikainen, Noora (2022)
Ahonen, Viivi
Hartikainen, Noora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426210
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas sosiaalisesta mediasta lastensuojeluyksikköön ohjaajien työn tueksi. Tavoitteena oli selvittää ohjaajien mediakasvatusosaamista ja tietoisuutta sosiaalisesta mediasta sekä lisäksi kehittää ohjaajien osaamista laatimamme oppaan avulla. Opas antaa ohjaajille tukea sosiaalisesta mediasta keskusteluun lasten ja nuorten kanssa. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Kotico Oy, joka toimii Seinäjoella. Kotico Oy tuottaa sosiaali- ja terveyspalveluita, sillä on neljä lastensuojeluyksikköä Seinäjoella. Opas tuotettiin yhden yksikön kanssa yhteistyössä.
Sosiaalisella medialla on suuri rooli ihmisten arjessa nykypäivänä. Sosiaalisen median parissa vietetään paljon aikaa, ja varsinkin nuoret ottavat sieltä paljon vaikutteita. Jokaisella käyttäjällä on oikeus sosiaalisen median käyttöön, mutta käyttäjillä tulisi olla tietoa ja taitoa suodattaa näkemäänsä. Mediakasvatuksella on suuri rooli näissä taidoissa.
Opinnäytetyöhön kerättiin tietoa sosiaalisesta mediasta, mediakasvatuksesta ja erilaisista menetelmistä. Opinnäytetyötä varten luotiin kysely, johon yhteistyötahon lastensuojeluyksikön ohjaajat vastasivat. Näiden tietojen pohjalta loimme oppaan, joka antaa informaatiota ja käytännön vinkkejä ohjaajille. Näitä tietoja ohjaajat voivat hyödyntää keskustellessaan sosiaalisesta mediasta nuorten kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyössä tiedonhaku oli kaksiosaista. Aineistoa kerättiin jo olemassa olevista lähteistä kuten kirjoista, artikkeleista ja eri internetlähteistä. Loimme kvalitatiivisen kyselylomakkeen yhteistyötaholle, josta saimme tärkeää tietoa. Kyselylomakkeen aineisto analysoitiin teemoittelemalla, jonka tulokset auttoivat luomaan opasta. Opinnäytetyö vahvistaa tutkitun tiedon näkemyksen siitä, että sosiaalisen median suosio on kasvanut lähivuosina sekä mediakasvatuksen olevan tärkeä osa nuoren kasvatusta.
Sosiaalisella medialla on suuri rooli ihmisten arjessa nykypäivänä. Sosiaalisen median parissa vietetään paljon aikaa, ja varsinkin nuoret ottavat sieltä paljon vaikutteita. Jokaisella käyttäjällä on oikeus sosiaalisen median käyttöön, mutta käyttäjillä tulisi olla tietoa ja taitoa suodattaa näkemäänsä. Mediakasvatuksella on suuri rooli näissä taidoissa.
Opinnäytetyöhön kerättiin tietoa sosiaalisesta mediasta, mediakasvatuksesta ja erilaisista menetelmistä. Opinnäytetyötä varten luotiin kysely, johon yhteistyötahon lastensuojeluyksikön ohjaajat vastasivat. Näiden tietojen pohjalta loimme oppaan, joka antaa informaatiota ja käytännön vinkkejä ohjaajille. Näitä tietoja ohjaajat voivat hyödyntää keskustellessaan sosiaalisesta mediasta nuorten kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyössä tiedonhaku oli kaksiosaista. Aineistoa kerättiin jo olemassa olevista lähteistä kuten kirjoista, artikkeleista ja eri internetlähteistä. Loimme kvalitatiivisen kyselylomakkeen yhteistyötaholle, josta saimme tärkeää tietoa. Kyselylomakkeen aineisto analysoitiin teemoittelemalla, jonka tulokset auttoivat luomaan opasta. Opinnäytetyö vahvistaa tutkitun tiedon näkemyksen siitä, että sosiaalisen median suosio on kasvanut lähivuosina sekä mediakasvatuksen olevan tärkeä osa nuoren kasvatusta.