Sijaishuollossa asuvien nuorten osallistaminen ryhmätoiminnan avulla: toiminnallisen ryhmän toteuttaminen yhdelle Seinäjoen alueella sijaitsevalle lastensuojelulaitokselle
Pippola, Krista; Sivula, Sari (2022)
Pippola, Krista
Sivula, Sari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426230
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa erään Seinäjoen alueella sijaitsevan lastensuojelulaitoksen nuorille toiminnallista ryhmätoimintaa. Tarkoituksena oli lisäksi hyödyntää osin Seinäjoen ammattikorkeakoulun tiloista löytyvää hyvinvointiteknologiaa. Toiminnan tavoitteena oli tutkia ryhmätoiminnan vaikutuksia sijaishuollon nuorten väliseen vuorovaikutukseen ja yhteiseen tekemiseen vapaa-ajalla sekä selvittää, voidaanko toiminnalla tukea nuoren osallisuuden kokemusta ja minäpystyvyyttä.
Teoriaosuudessa käsitellään muun muassa osallisuutta, osallistamista, sijaishuollon lasten ja nuorten osallisuutta, minäpystyvyyttä, ryhmätoiminnan suunnittelua ja tavoitteita sekä ryhmätoiminnan vaiheittaista kehitystä. Aineisto kerättiin nuorten alku- ja loppukyselyillä, ryhmäkertojen Kahooteilla, yhteistyötahon ohjaajien loppu- ja täydennyskyselyllä sekä havainnoimalla. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla teemoitellen avoimet kysymykset. Suljetut kysymykset ja skaaloihin perustuvat kysymykset kirjoitettiin auki.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että nuoret pitivät enemmän perinteisistä leikeistä ja tekemisestä kuin hyvinvointiteknologiaa hyödyntävästä toiminnasta. Tulokset osoittivat, että sijaishuollon nuorten yhteinen tekeminen vapaa-ajalla ei ollut lisääntynyt tutkimuksen aikana. Nuorten osallisuuden ja minäpystyvyyden kokemusta oli haasteellista analysoida nuorten suppeiden vastausten vuoksi. Ohjaajien havaintojen ja yhteistyötahon ohjaajien kyselyn tulosten perusteella voidaan kuitenkin päätellä, että ryhmätoiminnalla on joissain määrin mahdollista tukea sijaishuollon nuorten osallisuuden kokemusta ja minäpystyvyyttä. Ryhmätoiminnan avulla osallisuuden kokemusta oli mahdollista tukea esimerkiksi antamalla nuorille vaikutusmahdollisuuksia sekä mahdollistaa tunne ryhmään kuulumisesta. Ryhmässä nuoret saivat sijaiskokemuksia sekä ylittivät itsensä osallistumalla haastaviksikin koettuihin aktiviteetteihin. Itsensä ylittäminen ja onnistumisen kokemukset tukivat nuorten minäpystyvyysuskomuksia.
Teoriaosuudessa käsitellään muun muassa osallisuutta, osallistamista, sijaishuollon lasten ja nuorten osallisuutta, minäpystyvyyttä, ryhmätoiminnan suunnittelua ja tavoitteita sekä ryhmätoiminnan vaiheittaista kehitystä. Aineisto kerättiin nuorten alku- ja loppukyselyillä, ryhmäkertojen Kahooteilla, yhteistyötahon ohjaajien loppu- ja täydennyskyselyllä sekä havainnoimalla. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla teemoitellen avoimet kysymykset. Suljetut kysymykset ja skaaloihin perustuvat kysymykset kirjoitettiin auki.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että nuoret pitivät enemmän perinteisistä leikeistä ja tekemisestä kuin hyvinvointiteknologiaa hyödyntävästä toiminnasta. Tulokset osoittivat, että sijaishuollon nuorten yhteinen tekeminen vapaa-ajalla ei ollut lisääntynyt tutkimuksen aikana. Nuorten osallisuuden ja minäpystyvyyden kokemusta oli haasteellista analysoida nuorten suppeiden vastausten vuoksi. Ohjaajien havaintojen ja yhteistyötahon ohjaajien kyselyn tulosten perusteella voidaan kuitenkin päätellä, että ryhmätoiminnalla on joissain määrin mahdollista tukea sijaishuollon nuorten osallisuuden kokemusta ja minäpystyvyyttä. Ryhmätoiminnan avulla osallisuuden kokemusta oli mahdollista tukea esimerkiksi antamalla nuorille vaikutusmahdollisuuksia sekä mahdollistaa tunne ryhmään kuulumisesta. Ryhmässä nuoret saivat sijaiskokemuksia sekä ylittivät itsensä osallistumalla haastaviksikin koettuihin aktiviteetteihin. Itsensä ylittäminen ja onnistumisen kokemukset tukivat nuorten minäpystyvyysuskomuksia.