Ajatusleikistä lähteneen liiketoiminnan suunnittelu, perustaminen ja kehittäminen
Niinivirta, Tua (2022)
Niinivirta, Tua
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426287
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä on tarkoituksena kerätä tietoa suunniteltavaa uutta liiketoimintaa varten, yrityksen suunnittelu, perustamis- ja kehittämisvaiheita ajatellen. Työ on kehittämistyö. Asiakasnäkökulman huomioivan liiketoiminnan suunnitteleminen ja yritystoiminnan aloittaminen on tämän opinnäytetyön tavoitteena.
Toimintaympäristönä työssä toimii rakennusala, rajatummin talonrakennusala. Teoreettinen viitekehys rakentuu toimintaympäristö ja kehittämistyön tavoite huomioiden seuraavien käsitteiden ympärille; rakennusala, vastaava työnjohtaja, pääsuunnittelija, maallikko, palvelu ja hinnoittelu. Työssä käytetty työkalu Business Model Canvas huomioi asiakkaan kipupisteet ja asiakaskokemuksen osana viitekehystä.
Opinnäytetyön tutkimustapana laadullinen tapaustutkimus ja tutkimusmenetelminä benchmarking, haamuasiakas ja sosiaalinen media tutkimusaineistona. Kehittämistyössä selvitetään palvelutarjontaa vastaavan työnjohtajan ja pääsuunnittelijan palvelua tarjoavista pk-yrityksistä. Sekä palvelua ostaneiden asiakkaiden kokemuksia saamastaan palvelusta sen sisällöstä ja hinnoittelusta. Tutkimuksessa on kolme tutkimuskysymystä; Onko vastaavan työnjohtajan ja pääsuunnittelijan palvelua myyvät yritykset vaikea tavoittaa? Onko vastaavan työnjohtajan ja pääsuunnittelijan tehtävät ja vastuut maallikolle eli ei-rakennusalan ammattilaiselle haastavat ymmärtää? Onko vastaavan työnjohtajan ja pääsuunnittelijan palvelun sisältö sekä hinnoittelu asiakkaalle epäselvää ja vaikeaa?
Opinnäytetyöprosessissa tutkimusta hyödyntävinä tuotoksina syntyi liiketoimintasuunnitelma, jonka pohjalta aloitettiin uutta liiketoimintaa ja tälle tehty liiketoiminnan kehityssuunnitelma. Opinnäytetyö-prosessissa syntyneitä tuotoksia ei liitetä opinnäytetyöraporttiin salassapitoon vedoten.
Toimintaympäristönä työssä toimii rakennusala, rajatummin talonrakennusala. Teoreettinen viitekehys rakentuu toimintaympäristö ja kehittämistyön tavoite huomioiden seuraavien käsitteiden ympärille; rakennusala, vastaava työnjohtaja, pääsuunnittelija, maallikko, palvelu ja hinnoittelu. Työssä käytetty työkalu Business Model Canvas huomioi asiakkaan kipupisteet ja asiakaskokemuksen osana viitekehystä.
Opinnäytetyön tutkimustapana laadullinen tapaustutkimus ja tutkimusmenetelminä benchmarking, haamuasiakas ja sosiaalinen media tutkimusaineistona. Kehittämistyössä selvitetään palvelutarjontaa vastaavan työnjohtajan ja pääsuunnittelijan palvelua tarjoavista pk-yrityksistä. Sekä palvelua ostaneiden asiakkaiden kokemuksia saamastaan palvelusta sen sisällöstä ja hinnoittelusta. Tutkimuksessa on kolme tutkimuskysymystä; Onko vastaavan työnjohtajan ja pääsuunnittelijan palvelua myyvät yritykset vaikea tavoittaa? Onko vastaavan työnjohtajan ja pääsuunnittelijan tehtävät ja vastuut maallikolle eli ei-rakennusalan ammattilaiselle haastavat ymmärtää? Onko vastaavan työnjohtajan ja pääsuunnittelijan palvelun sisältö sekä hinnoittelu asiakkaalle epäselvää ja vaikeaa?
Opinnäytetyöprosessissa tutkimusta hyödyntävinä tuotoksina syntyi liiketoimintasuunnitelma, jonka pohjalta aloitettiin uutta liiketoimintaa ja tälle tehty liiketoiminnan kehityssuunnitelma. Opinnäytetyö-prosessissa syntyneitä tuotoksia ei liitetä opinnäytetyöraporttiin salassapitoon vedoten.
