Lasten neuropsykiatriset haasteet - opas vanhemmille ja omaisille
Helala, Melina; Mäklin, Miia (2022)
Helala, Melina
Mäklin, Miia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120226006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120226006
Tiivistelmä
Lasten neuropsykiatriset häiriöt ja niiden diagnosointi ovat yleistyneet runsaasti viime vuosien aikana. Usein neuropsykiatristen häiriöiden ominaisuudet eivät näy ulospäin, joten lähiympäristön voi olla vaikeaa ymmärtää lapsen käytöstä. Lapsen neuropsykiatriset häiriöt vaikuttavat lapsen käyttäytymiseen, ajatteluun, tunteiden säätelyyn ja mieleen. Lapsen neuropsykiatriset haasteet vaikuttavat perheeseen, varhaiskasvatukseen, koulumaailmaan ja yltävät kaikkialle lapsen lähiympäristöön.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisia erilaiset neuropsykiatriset häiriöt ovat, kuinka ne ilmenevät, miten lasten neuropsykiatriset häiriöt vaikuttavat vanhemmuuteen ja millaisin keinoin perheitä voisi tukea. Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä vanhemmille ja muille omaisille suunnatusta oppaasta. Teoriaosuudessa käydään läpi erilaisia nepsy-haasteita, vanhemmuutta ja parisuhdetta, vertaistukiryhmän toimintaa, vuorovaikutusta sekä erilaisia nepsy-lapsiperheitä hyödyttäviä toimintamalleja.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Tutkimusaineiston kokosimme kirjallisuudesta, aiemmista tutkimuksista sekä kyselylomakkeen kautta, jonka lähetimme pienelle nepsylasten vanhempien vertaistukiryhmälle. Tavoitteenamme oli saada yksityiskohtaista tietoa vertaistukiryhmän vanhempien tuen tarpeista sekä toiveista opasta koskien.
Kyselyn vastauksien ja tutkimamme kirjallisuuden perusteella voimme todeta, että avun saaminen oikea-aikaisesti on erityisen tärkeää koko perheen hyvinvoinnin kannalta. Erityisesti vanhemmat toivovat, että ammattilaiset ottavat tosissaan lapsen nepsy-haasteet ja että he saisivat konkreettista apua kotiin. Tukea tarvitaan sisarussuhteiden vuorovaikutuksen tukemiseen, lapsen itsesäätelyyn ja tunnetaitoihin, keinoja perheen resilienssin tukemiseen ja tietoa hyödyllisistä palveluista perheen lisätueksi. Oppaalla on merkitystä niille vanhemmille, joiden perheessä on neuropsykiatrisia haasteita ja jotka kokevat tarvitsevansa lisää tietoa ja selviytymiskeinoja arkeen.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisia erilaiset neuropsykiatriset häiriöt ovat, kuinka ne ilmenevät, miten lasten neuropsykiatriset häiriöt vaikuttavat vanhemmuuteen ja millaisin keinoin perheitä voisi tukea. Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä vanhemmille ja muille omaisille suunnatusta oppaasta. Teoriaosuudessa käydään läpi erilaisia nepsy-haasteita, vanhemmuutta ja parisuhdetta, vertaistukiryhmän toimintaa, vuorovaikutusta sekä erilaisia nepsy-lapsiperheitä hyödyttäviä toimintamalleja.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Tutkimusaineiston kokosimme kirjallisuudesta, aiemmista tutkimuksista sekä kyselylomakkeen kautta, jonka lähetimme pienelle nepsylasten vanhempien vertaistukiryhmälle. Tavoitteenamme oli saada yksityiskohtaista tietoa vertaistukiryhmän vanhempien tuen tarpeista sekä toiveista opasta koskien.
Kyselyn vastauksien ja tutkimamme kirjallisuuden perusteella voimme todeta, että avun saaminen oikea-aikaisesti on erityisen tärkeää koko perheen hyvinvoinnin kannalta. Erityisesti vanhemmat toivovat, että ammattilaiset ottavat tosissaan lapsen nepsy-haasteet ja että he saisivat konkreettista apua kotiin. Tukea tarvitaan sisarussuhteiden vuorovaikutuksen tukemiseen, lapsen itsesäätelyyn ja tunnetaitoihin, keinoja perheen resilienssin tukemiseen ja tietoa hyödyllisistä palveluista perheen lisätueksi. Oppaalla on merkitystä niille vanhemmille, joiden perheessä on neuropsykiatrisia haasteita ja jotka kokevat tarvitsevansa lisää tietoa ja selviytymiskeinoja arkeen.