Virtual Reality Multiplayer in Unreal Engine 5 with C++
Pennanen, Roope (2022)
Pennanen, Roope
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526366
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on antaa käyttäjille perusohjeet virtuaalitodellisuuteen Unreal Engine 5:ssa. Työssä tehdään virtuaalitodellisuusympäristö, jossa ainakin kaksi eri käyttäjää pystyy olemaan vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Työssä näytetään mitä ominaisuuksia virtuaalitodellisuudessa olisi hyvä olla, sekä miten yksinkertainen moninpeliominaisuus toteutetaan.
Lukijalta oletetaan perusymmärrystä C++-kielestä sekä Unreal Engine -alustasta. Työssä kerrotaan tarpeelliset tiedot virtuaalitodellisuudesta sekä moninpelistä, minkä jälkeen selitetään käyttännönosassa tehty demo. Työn rakenne on seuraavanlainen: erityyppiset liikkumisvaihtoehdot, VR-pahoinvoinnin vähentäminen, käyttöliittymä ja lopuksi moninpelin lisääminen. Valmis työ on mahdollista nähdä linkitetyn videon kautta. Työ on tehty Unreal Engine 5 Early Access -versiossa, mutta on suositeltavaa odottaa vakaata versiota. The goal of this thesis is to give general directions to Unreal Engine users to create a simple virtual environment where at least two different users can interact with each other. One player uses a virtual reality character while others use third-person characters. The thesis will show what features should be implemented for a VR environment, how to make it into a multiplayer, as well as what to take into consideration when creating a VR game.
The reader should have a basic understanding of the C++ language as well as knowledge of the Unreal Engine framework. The thesis will demonstrate the necessary theory of virtual reality and multiplayer aspects of this thesis, then proceed with the implementation of the project. The structure of the thesis is as follows: Different types of VR character movement, reducing VR sickness, UI for VR, and finally adding the networking aspects of the project.
The final product can be found in the linked video in Chapter 6 that showcases the finished project. This project was done with the early access version of unreal engine 5, but it is recommended to wait for the full release, as some of the bugs will have been fixed.
Lukijalta oletetaan perusymmärrystä C++-kielestä sekä Unreal Engine -alustasta. Työssä kerrotaan tarpeelliset tiedot virtuaalitodellisuudesta sekä moninpelistä, minkä jälkeen selitetään käyttännönosassa tehty demo. Työn rakenne on seuraavanlainen: erityyppiset liikkumisvaihtoehdot, VR-pahoinvoinnin vähentäminen, käyttöliittymä ja lopuksi moninpelin lisääminen. Valmis työ on mahdollista nähdä linkitetyn videon kautta. Työ on tehty Unreal Engine 5 Early Access -versiossa, mutta on suositeltavaa odottaa vakaata versiota.
The reader should have a basic understanding of the C++ language as well as knowledge of the Unreal Engine framework. The thesis will demonstrate the necessary theory of virtual reality and multiplayer aspects of this thesis, then proceed with the implementation of the project. The structure of the thesis is as follows: Different types of VR character movement, reducing VR sickness, UI for VR, and finally adding the networking aspects of the project.
The final product can be found in the linked video in Chapter 6 that showcases the finished project. This project was done with the early access version of unreal engine 5, but it is recommended to wait for the full release, as some of the bugs will have been fixed.