Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ympäristöosaamisen opetus prosessiteollisuuden perustutkinnossa

Lassila, Päivi (2014)

 
Avaa tiedosto
Lassila_Paivi.pdf.pdf (1.010Mt)
Lataukset: 


Lassila, Päivi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218947
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on tarkasteltu ammatillista koulutusjärjestelmää, oppimisen teoriaa, prosessiteollisuu-den perustutkinnon kemiatekniikan koulutusohjelman sisältöä sekä kyselyllä tehtyä laadullista tutkimusta ja sen tuloksia, jossa työelämä edustajat kertovat käsityksensä ympäristöasioista ja niiden opetuksen toteutuksesta. Tutkimusongelmana oli selvittää, miten hyvin tehtaiden edustajat ja työpaikkaohjaajat olivat perillä nykyisestä ympäristöteknologia-käsitteestä, prosessitekniikan opetussuunnitelmasta ja siihen liittyvän opetuksen sisällöstä.

Koulutusjärjestelmässä ammatilliseen koulutukseen kuuluvat ammatillinen peruskoulutus sekä ammatillinen lisä- ja täydennyskoulutus. Ammatillinen koulutus on tarkoitettu sekä työelämään siirtyville nuorille että työelämässä oleville aikuisille.

Prosessiteollisuuden perustutkinto uudistui 2010 ja se koostuu viidestä koulutusohjelmasta, jotka ovat: levy-, saha- ja paperiteollisuuden sekä kemian- ja biotekniikan koulutusohjelmat. Näistä koulutusohjel-mista valmistuvat opiskelijat voivat työskennellä laaja-alaisesti prosessiteollisuudessa niin operaattoreina kuin yhteistyössä päivittäisiä huolto- ja kunnossapitotöitä tekevän henkilöstön kanssa.

Kvalitatiivisessa kyselyssä etsittiin vastauksia yleisillä asenneväittämillä, työssäoppimiseen ja koulutukseen liittyvillä asenneväittämillä sekä avoimilla kysymyksillä. Tutkimuksen tuloksen oli, että työelämänedustajat ja heidän edustamansa yritykset ovat sitoutuneita ympäristöasioihin, mutta toisaalta tieto koulutuksen sisällöstä ei ole heitä saavuttanut. Kyselyyn vastanneiden mielestä myös ammatillisen toisen asteen opiskelijoiden asenne ympäristökysymyksiin on positiivinen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste