Henkilöbrändiä tukeva verkkoportfolio työnhaun apuna
Haru, Julia (2022)
Haru, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526382
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on alustavan henkilöbrändin sekä visuaalisen verkkoportfolion rakentaminen opinnäytetyön tekijän työnhaun tukemiseksi. Toiminnallisen opinnäytetyön produkteina syntyvät verkkoportfolio sekä sitä tukeva henkilöbrändi. Nämä toimivat erottavana tekijänä muista työnhakijoista.
Ensimmäisenä työlle asetetaan tavoitteet, joista päätavoitteena toimivan verkkoportfolion rakentaminen tukemaan opinnäytetyön tekijän työnhakua markkinoinnin alalla. Päätavoitteen lisäksi työlle määriteltiin myös neljä alatavoitetta sekä mittarit tavoitteiden saavuttamisen arvioimiseen. Opinnäytetyölle määritettiin myös kohderyhmä.
Tietoperusta aloitetaan määrittelemällä perinteisen brändin käsite sekä käsitellään lähtökohdat brändin muodostumiselle ja rakentamiselle. Tämän jälkeen viitekehyksessä siirrytään pääasialliseen aiheeseen eli henkilöbrändin määrittelyyn ja sen rakentamiseen sekä tavoitteidenasetteluun. Lisäksi tietoperustassa käsitellään portfolion merkitystä työnhaulle, sen rakennetta ja kohderyhmälähtöisyyttä.
Viitekehyksen jälkeen opinnäytetyössä siirrytään suunnitteluprosessiin. Henkilöbrändin rakentaminen aloitetaan omien lähtökohtien analysoimisella oman osaamisen ja henkilökohtaisten ominaisuuksien osalta. Analysointi tehdään perinteisen SWOT-analyysin ja temperamenttiharjoituksen avulla. Seuraavaksi suunnitteluprosessissa siirrytään kohderyhmän määrittelyyn. Portfoliolle luodaan kaksi kohdepersoonaa, jotka mielessä pitäen myös lopullinen produkti rakennetaan. Luvussa pohjustetaan myös verkkoportfolion alustan valintaan johtaneita seikkoja ja suunnitellaan verkkosivuston rakennetta. Lisäksi sivustolle määritellään perustellusti visuaalinen ilme sekä valitaan kieli, jolla verkkosivusto toteutetaan. Viimeisenä suunnitteluprosessissa esitellään henkilöbrändille luotu logo, jolla henkilöbrändille tuodaan erilaistava tekijä.
Opinnäytetyön produkti eli verkkoportfolio esitellään kokonaisuudessaan neljässä kappaleessa. Portfolion sivut esitellään yksityiskohtaisesti kuvakaappauksien avulla ja perustellaan läpikohtaisesti eri valintoihin johtaneet faktat. Verkkoportfolio rakennettiin Wix-verkkosivutyökalulla suunnitellun rakenteen mukaisesti, jolloin verkkosivuilla on neljä laskeutumissivua: aloitussivu, profiilisivu, portfolio ja yhteydenotto.
Viimeisessä luvussa arvioidaan opinnäytetyöprosessia kokonaisuudessaan. Prosessissa arvioidaan opinnäytetyön ja produktin onnistumista ja haasteita, joita prosessissa koettiin. Onnistumista peilataan alussa määriteltyihin tavoitteisiin ja mittareihin. Lisäksi luvussa pohditaan tulevaisuuden kannalta kehitysehdotuksia ja jatkotoimenpiteitä portfoliolle ja henkilöbrändille.
Produktina syntyneen verkkoportfolion osoite on: https://juliaharu7.wixsite.com/portfoliojuliaharu.
Ensimmäisenä työlle asetetaan tavoitteet, joista päätavoitteena toimivan verkkoportfolion rakentaminen tukemaan opinnäytetyön tekijän työnhakua markkinoinnin alalla. Päätavoitteen lisäksi työlle määriteltiin myös neljä alatavoitetta sekä mittarit tavoitteiden saavuttamisen arvioimiseen. Opinnäytetyölle määritettiin myös kohderyhmä.
Tietoperusta aloitetaan määrittelemällä perinteisen brändin käsite sekä käsitellään lähtökohdat brändin muodostumiselle ja rakentamiselle. Tämän jälkeen viitekehyksessä siirrytään pääasialliseen aiheeseen eli henkilöbrändin määrittelyyn ja sen rakentamiseen sekä tavoitteidenasetteluun. Lisäksi tietoperustassa käsitellään portfolion merkitystä työnhaulle, sen rakennetta ja kohderyhmälähtöisyyttä.
Viitekehyksen jälkeen opinnäytetyössä siirrytään suunnitteluprosessiin. Henkilöbrändin rakentaminen aloitetaan omien lähtökohtien analysoimisella oman osaamisen ja henkilökohtaisten ominaisuuksien osalta. Analysointi tehdään perinteisen SWOT-analyysin ja temperamenttiharjoituksen avulla. Seuraavaksi suunnitteluprosessissa siirrytään kohderyhmän määrittelyyn. Portfoliolle luodaan kaksi kohdepersoonaa, jotka mielessä pitäen myös lopullinen produkti rakennetaan. Luvussa pohjustetaan myös verkkoportfolion alustan valintaan johtaneita seikkoja ja suunnitellaan verkkosivuston rakennetta. Lisäksi sivustolle määritellään perustellusti visuaalinen ilme sekä valitaan kieli, jolla verkkosivusto toteutetaan. Viimeisenä suunnitteluprosessissa esitellään henkilöbrändille luotu logo, jolla henkilöbrändille tuodaan erilaistava tekijä.
Opinnäytetyön produkti eli verkkoportfolio esitellään kokonaisuudessaan neljässä kappaleessa. Portfolion sivut esitellään yksityiskohtaisesti kuvakaappauksien avulla ja perustellaan läpikohtaisesti eri valintoihin johtaneet faktat. Verkkoportfolio rakennettiin Wix-verkkosivutyökalulla suunnitellun rakenteen mukaisesti, jolloin verkkosivuilla on neljä laskeutumissivua: aloitussivu, profiilisivu, portfolio ja yhteydenotto.
Viimeisessä luvussa arvioidaan opinnäytetyöprosessia kokonaisuudessaan. Prosessissa arvioidaan opinnäytetyön ja produktin onnistumista ja haasteita, joita prosessissa koettiin. Onnistumista peilataan alussa määriteltyihin tavoitteisiin ja mittareihin. Lisäksi luvussa pohditaan tulevaisuuden kannalta kehitysehdotuksia ja jatkotoimenpiteitä portfoliolle ja henkilöbrändille.
Produktina syntyneen verkkoportfolion osoite on: https://juliaharu7.wixsite.com/portfoliojuliaharu.