Ravintolayrityksen somemarkkinoinnin merkitys liiketoiminnan kasvuun ja kehitykseen
Puhakka, Emilia; Haapanen, Riku (2022)
Puhakka, Emilia
Haapanen, Riku
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526408
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sosiaalisen median vaikutusta ravintolayrityksen liiketoiminnan kasvuun ja kehitykseen. Työssä pyrittiin tuomaan esille keinoja, joiden avulla ravintolayritykset voisivat hyödyntää sosiaalista mediaansa paremmin ja tehokkaammin, jolloin vaikutukset liiketoiminnan kasvuun ja kehitykseen alkaisivat näkymään selkeästi. Keskeisimpiä strategioita toimivaan sosiaalisen median markkinointiin ovat esimerkiksi SOSTAC-malli, SWOT- ja PESTEL-analyysi sekä AIDAL- ja AIDEAS-malli. Lisäksi tuotiin esille myös sosiaalisen median markkinointikanavia ja trendejä.
Työ toteutettiin havainnointimenetelmää hyödyntämällä. Analysointi tapahtui siten, että valittiin yhteensä kymmenen ravintolaa, joista viisi sijaitsi Seinäjoella ja loput viisi Porissa. Näiden ravintoloiden pohjalta havainnoitiin, minkätyylisiä julkaisuja valitut ravintolat sosiaalisen median kanavissaan julkaisivat. Havainnointi tapahtui tutustumalla valittujen ravintoloiden Facebook- ja Instagram-tileihin. Työn tulokset siirrettiin Exceliin, jossa niistä oli helpompi tehdä taulukoita, jotta tulosten tulkitseminen olisi helpompaa.
Tuloksista käy ilmi, että suosituimpia julkaisuja ravintoloiden sosiaalisen median kanavissa olivat kilpailuihin ja ravintola henkilökuntaan liittyvät julkaisut. Toiseksi suosituimpia olivat annoskuvat ja muut kuvat, joita ovat esimerkiksi ilmoitusluontoiset kuvat.
Työ toteutettiin havainnointimenetelmää hyödyntämällä. Analysointi tapahtui siten, että valittiin yhteensä kymmenen ravintolaa, joista viisi sijaitsi Seinäjoella ja loput viisi Porissa. Näiden ravintoloiden pohjalta havainnoitiin, minkätyylisiä julkaisuja valitut ravintolat sosiaalisen median kanavissaan julkaisivat. Havainnointi tapahtui tutustumalla valittujen ravintoloiden Facebook- ja Instagram-tileihin. Työn tulokset siirrettiin Exceliin, jossa niistä oli helpompi tehdä taulukoita, jotta tulosten tulkitseminen olisi helpompaa.
Tuloksista käy ilmi, että suosituimpia julkaisuja ravintoloiden sosiaalisen median kanavissa olivat kilpailuihin ja ravintola henkilökuntaan liittyvät julkaisut. Toiseksi suosituimpia olivat annoskuvat ja muut kuvat, joita ovat esimerkiksi ilmoitusluontoiset kuvat.