Tekoäly peliohjelmoinnissa
Tanttu, Aku (2013)
Tanttu, Aku
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511865
Tiivistelmä
Tekoäly tuli peleihin jo 1970-luvulla ja on kulkenut pitkän matkan sieltä nykypäivään. Nykyään se on hyvin oleellinen osa tietokone- ja konsolipelaamista. Tekoälyä on kaikkialla peleissä, ja se kehittyy koko ajan
Teimme tässä projektissa neljän hengen ryhmässä steampunk-tyylisen tietokonepelin. Ryhmämme koostui suunnittelijasta, mallintajasta ja kahdesta koodarista, joista minä olin toinen koodari.
Opinnäytetyössäni kävin läpi, millaista tekoäly on peleissä, miten sitä käytetään, ja mikä ylipäätään luokitellaan tekoälyksi peleissä. Lisäksi kerroin hiukan tekoälyn historiasta sekä peleissä, että ylipäätään. Kerroin myös opinnäytetyössä esimerkkejä erilaisista tekoälyistä
Käytännöntoteutuksena tosiaan teimme tietokonepelin, josta minä vastasin erityisesti tekoälystä. Pelissä oli tarkoitus hallita ilmalaivoja, joilla pelaaja pystyi käymään kauppaa kaupunkien välillä, tai jopa ryöstää tai ampua muita laivoja.
Pelin voittaisi se, kuka lopulta hallitsee pelimaailman ilmatilaa, joko kaupankäynnillä tai tuhoamalla. Opinnäytetyön puitteissa teimme pelistä vain demon, mutta lopullinen tavoite olisi ollut monin peli useamman pelaajan ja/tai tekoälyn kesken
Tässä opinnäytetyössä käsittelen tekoälyä lähinnä siltä kantilta, miten sitä käytetään peliohjelmoinnissa ja miten pienillä asioilla saadaan pelin tekoäly näyttämään paremmalta, mitä se oikeasti on. En käsittele tässä kovinkaan paljon itse tekoälyn koodamista, vaan sen keinoja.
Teimme tässä projektissa neljän hengen ryhmässä steampunk-tyylisen tietokonepelin. Ryhmämme koostui suunnittelijasta, mallintajasta ja kahdesta koodarista, joista minä olin toinen koodari.
Opinnäytetyössäni kävin läpi, millaista tekoäly on peleissä, miten sitä käytetään, ja mikä ylipäätään luokitellaan tekoälyksi peleissä. Lisäksi kerroin hiukan tekoälyn historiasta sekä peleissä, että ylipäätään. Kerroin myös opinnäytetyössä esimerkkejä erilaisista tekoälyistä
Käytännöntoteutuksena tosiaan teimme tietokonepelin, josta minä vastasin erityisesti tekoälystä. Pelissä oli tarkoitus hallita ilmalaivoja, joilla pelaaja pystyi käymään kauppaa kaupunkien välillä, tai jopa ryöstää tai ampua muita laivoja.
Pelin voittaisi se, kuka lopulta hallitsee pelimaailman ilmatilaa, joko kaupankäynnillä tai tuhoamalla. Opinnäytetyön puitteissa teimme pelistä vain demon, mutta lopullinen tavoite olisi ollut monin peli useamman pelaajan ja/tai tekoälyn kesken
Tässä opinnäytetyössä käsittelen tekoälyä lähinnä siltä kantilta, miten sitä käytetään peliohjelmoinnissa ja miten pienillä asioilla saadaan pelin tekoäly näyttämään paremmalta, mitä se oikeasti on. En käsittele tässä kovinkaan paljon itse tekoälyn koodamista, vaan sen keinoja.