Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tekoäly peliohjelmoinnissa

Tanttu, Aku (2013)

 
Avaa tiedosto
Tanttu_Aku.pdf (1.311Mt)
Lataukset: 


Tanttu, Aku
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511865
Tiivistelmä
Tekoäly tuli peleihin jo 1970-luvulla ja on kulkenut pitkän matkan sieltä nykypäivään. Nykyään se on hyvin oleellinen osa tietokone- ja konsolipelaamista. Tekoälyä on kaikkialla peleissä, ja se kehittyy koko ajan

Teimme tässä projektissa neljän hengen ryhmässä steampunk-tyylisen tietokonepelin. Ryhmämme koostui suunnittelijasta, mallintajasta ja kahdesta koodarista, joista minä olin toinen koodari.

Opinnäytetyössäni kävin läpi, millaista tekoäly on peleissä, miten sitä käytetään, ja mikä ylipäätään luokitellaan tekoälyksi peleissä. Lisäksi kerroin hiukan tekoälyn historiasta sekä peleissä, että ylipäätään. Kerroin myös opinnäytetyössä esimerkkejä erilaisista tekoälyistä

Käytännöntoteutuksena tosiaan teimme tietokonepelin, josta minä vastasin erityisesti tekoälystä. Pelissä oli tarkoitus hallita ilmalaivoja, joilla pelaaja pystyi käymään kauppaa kaupunkien välillä, tai jopa ryöstää tai ampua muita laivoja.

Pelin voittaisi se, kuka lopulta hallitsee pelimaailman ilmatilaa, joko kaupankäynnillä tai tuhoamalla. Opinnäytetyön puitteissa teimme pelistä vain demon, mutta lopullinen tavoite olisi ollut monin peli useamman pelaajan ja/tai tekoälyn kesken

Tässä opinnäytetyössä käsittelen tekoälyä lähinnä siltä kantilta, miten sitä käytetään peliohjelmoinnissa ja miten pienillä asioilla saadaan pelin tekoäly näyttämään paremmalta, mitä se oikeasti on. En käsittele tässä kovinkaan paljon itse tekoälyn koodamista, vaan sen keinoja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste