Ulkomaalaisten työntekijöiden oikeudenmukaisuuden kokemukset ravintola-alalla pääkaupunkiseudulla
Tiensuu, Janika (2022)
Tiensuu, Janika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526442
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ulkomaalaisten ravintola-alan työntekijöiden kokemuksia oikeudenmukaisuudesta työpaikoillaan. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, että kokevatko ulkomaalaiset työntekijät oikeudenmukaisuutta jakavan, menettelyllisen, informatiivisen ja ihmisten välisen oikeudenmukaisuuden näkökulmasta. Tutkimus rajattiin koskemaan ravintola-alan työntekijöitä, jotka työskentelevät pääkaupunkiseudulla.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsitellään oikeudenmukaisuutta sekä organisaatio oikeudenmukaisuutta neljästä eri näkökulmasta. Näkökulmat ovat neliportainen oikeudenmukaisuus, jakava, menettelyllinen, informaatio sekä ihmisten välinen oikeudenmukaisuus. Tutkimuksen empiirinen osuus muodostuu kvantitatiivisesti kyselylomakkeella, jossa tutkimusjoukkona on ulkomaalaisia ravintola-alan työntekijöitä pääkaupunkiseudulta. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella 19.9-2.10.2022 välisenä aikana. Kyselyä jaettiin tekijän omia sosiaalisia verkkoja hyödyntäen sekä vierailemalla eri ravintoloissa.
Tutkimustulosten perusteella ulkomaalaiset työntekijät ovat kohtuullisen tyytyväisiä oikeudenmukaisuuteen työpaikallaan. Tuloksista selviää, että informaatio-oikeudenmukaisuus on heikoin oikeudenmukaisuuden muoto työpaikoilla. Tyytyväisyys työpaikkoihin kuitenkin on lähes hyvä. Tuloksista selvisi myös, että yritysten tulisi tutustua, kuinka ulkomaalaisia johdetaan paremmin. Yleistettynä tutkimuksesta selvisi, että oikeudenmukaisuus toteutuu keskimäärin kohtuullisesti työpaikoilla, joitakin poikkeuksia puoleen ja toiseen kuitenkin oli. Joidenkin vastausten mukaan oikeudenmukaisuus toteutuu työpaikalla erittäin hyvin ja toisten mielestä huonosti tai kohtuullisesti.
Tulosten mukaan oikeudenmukaisuudessa sekä ulkomaalaisten työntekijöiden johtamisessa on paljon kehitettävää. Tuloksista selviää kuitenkin, että oikeaan suuntaan ollaan matkalla. Vastaajat viihtyvät työpaikoillaan hyvin, vaikka oikeudenmukaisuus ei täysin toteutuisikaan, joka tuo esille, että asioita tehdään tai pyritään tekemään oikein työpaikoilla.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsitellään oikeudenmukaisuutta sekä organisaatio oikeudenmukaisuutta neljästä eri näkökulmasta. Näkökulmat ovat neliportainen oikeudenmukaisuus, jakava, menettelyllinen, informaatio sekä ihmisten välinen oikeudenmukaisuus. Tutkimuksen empiirinen osuus muodostuu kvantitatiivisesti kyselylomakkeella, jossa tutkimusjoukkona on ulkomaalaisia ravintola-alan työntekijöitä pääkaupunkiseudulta. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella 19.9-2.10.2022 välisenä aikana. Kyselyä jaettiin tekijän omia sosiaalisia verkkoja hyödyntäen sekä vierailemalla eri ravintoloissa.
Tutkimustulosten perusteella ulkomaalaiset työntekijät ovat kohtuullisen tyytyväisiä oikeudenmukaisuuteen työpaikallaan. Tuloksista selviää, että informaatio-oikeudenmukaisuus on heikoin oikeudenmukaisuuden muoto työpaikoilla. Tyytyväisyys työpaikkoihin kuitenkin on lähes hyvä. Tuloksista selvisi myös, että yritysten tulisi tutustua, kuinka ulkomaalaisia johdetaan paremmin. Yleistettynä tutkimuksesta selvisi, että oikeudenmukaisuus toteutuu keskimäärin kohtuullisesti työpaikoilla, joitakin poikkeuksia puoleen ja toiseen kuitenkin oli. Joidenkin vastausten mukaan oikeudenmukaisuus toteutuu työpaikalla erittäin hyvin ja toisten mielestä huonosti tai kohtuullisesti.
Tulosten mukaan oikeudenmukaisuudessa sekä ulkomaalaisten työntekijöiden johtamisessa on paljon kehitettävää. Tuloksista selviää kuitenkin, että oikeaan suuntaan ollaan matkalla. Vastaajat viihtyvät työpaikoillaan hyvin, vaikka oikeudenmukaisuus ei täysin toteutuisikaan, joka tuo esille, että asioita tehdään tai pyritään tekemään oikein työpaikoilla.