Fiksuviini-palvelun kehittäminen laajemmalle kohderyhmälle
Ehanto, Ville (2022)
Ehanto, Ville
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526479
Tiivistelmä
Nykypäivänä markkinointi on yrityksille yksi niiden tärkeimmistä keinoista pysyä pinnalla. Vasta reilut kymmenen vuotta sitten digitaalinen markkinointi on noussut ylivoimaisesti tärkeimmäksi markkinoinnin tyyliksi. Nykyään tuntuu siltä, että kaikki tapahtuu internetin välityksellä. Tämä markkinoinnin mullistuma on helpottanut ihmisten tavoittamista monella tapaa. Ihmisiä tavoitetaan esimerkiksi sähköpostilla, sosiaalisissa medioissa, nettisivuilla sekä hakukoneilla, mikä ei ennen ollut mahdollista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Fiksuviini-palvelua laajemmalle kohderyhmälle. Opinnäytetyön keskiössä on kehittämäni tutkimus. Kehittämäni tutkimuksen muoto oli Fiksuviinin seuraajille tarkoitettu kysely. Tarkoituksena oli etsiä keinoja, joilla kasvattaa Fiksuviinin seuraajamäärää, sekä selvittää miten palvelulla on jo niin paljon seuraajia. Kyselyn avulla haluttiin saada lisätietoa siitä, mistä Fiksuviinin seuraajat pitävät ja mitä he haluaisivat nähdä tulevaisuudessa. Lisäksi siinä haluttiin selvittää myös seuraajien taustatietoja.
Tutkimuksessa hankittuja tietoja oli tarkoitus hyödyntää tulevaisuudessa helpottamaan Fiksuviinin markkinointia yhä laajemmalle kohderyhmälle. Tarkoituksena oli löytää eri keinoja erityisesti digitaalisen markkinoinnin hyödyntämiseen etenkin sosiaalisen median avulla. Tutkimuksen pohjalta luotiin toimenpidesuosituksia toimeksiantajayritykselle, joita he voisivat käyttää tulevaisuudessa.
Tutkimuksen aineisto ja kysymykset suunniteltiin yhteistyössä opinnäytetyön toimeksiantajayrityksen kanssa. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä, jossa käytettiin kvalitatiivisia kysymyksiä, jotka tukivat tutkimusta. Tutkimusmenetelmissä aineiston muoto oli kyselytutkimus. Tutkimuskysymykset lähetettiin Fiksuviini-palvelun seuraajille sähköpostitse ja siitä ilmoitettiin Facebookissa sekä Instagramissa. Tuloksia analysoitiin Google Forms-ohjelman avulla.
Vastaajajoukon avulla selvisi paljon palvelun kehittämiseen hyödyllisiä asioita. Vastauksilla pystyttiin selvittämään seuraajien taustatietoja sekä toiveita ja tarpeita. Lisäksi avoimien kysymysten avulla saatiin vastaajien henkilökohtaisia toiveita esiin, joiden avulla palvelua voidaan kehittää entistä enemmän. Kyselyn tulosten avulla pystyttiin kehittämään toimenpidesuosituksia Fiksuviini-palvelulle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Fiksuviini-palvelua laajemmalle kohderyhmälle. Opinnäytetyön keskiössä on kehittämäni tutkimus. Kehittämäni tutkimuksen muoto oli Fiksuviinin seuraajille tarkoitettu kysely. Tarkoituksena oli etsiä keinoja, joilla kasvattaa Fiksuviinin seuraajamäärää, sekä selvittää miten palvelulla on jo niin paljon seuraajia. Kyselyn avulla haluttiin saada lisätietoa siitä, mistä Fiksuviinin seuraajat pitävät ja mitä he haluaisivat nähdä tulevaisuudessa. Lisäksi siinä haluttiin selvittää myös seuraajien taustatietoja.
Tutkimuksessa hankittuja tietoja oli tarkoitus hyödyntää tulevaisuudessa helpottamaan Fiksuviinin markkinointia yhä laajemmalle kohderyhmälle. Tarkoituksena oli löytää eri keinoja erityisesti digitaalisen markkinoinnin hyödyntämiseen etenkin sosiaalisen median avulla. Tutkimuksen pohjalta luotiin toimenpidesuosituksia toimeksiantajayritykselle, joita he voisivat käyttää tulevaisuudessa.
Tutkimuksen aineisto ja kysymykset suunniteltiin yhteistyössä opinnäytetyön toimeksiantajayrityksen kanssa. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä, jossa käytettiin kvalitatiivisia kysymyksiä, jotka tukivat tutkimusta. Tutkimusmenetelmissä aineiston muoto oli kyselytutkimus. Tutkimuskysymykset lähetettiin Fiksuviini-palvelun seuraajille sähköpostitse ja siitä ilmoitettiin Facebookissa sekä Instagramissa. Tuloksia analysoitiin Google Forms-ohjelman avulla.
Vastaajajoukon avulla selvisi paljon palvelun kehittämiseen hyödyllisiä asioita. Vastauksilla pystyttiin selvittämään seuraajien taustatietoja sekä toiveita ja tarpeita. Lisäksi avoimien kysymysten avulla saatiin vastaajien henkilökohtaisia toiveita esiin, joiden avulla palvelua voidaan kehittää entistä enemmän. Kyselyn tulosten avulla pystyttiin kehittämään toimenpidesuosituksia Fiksuviini-palvelulle.