Mobiilimarkkinoinnin kehittäminen : Delta Auto Oy
Sario, Eetu (2014)
Sario, Eetu
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411745
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Delta Auto Oy:n huolto- ja varaosapalveluiden suoramarkkinointia ottamalla käyttöön uusi ja nykyaikainen osa-alue mobiilimarkkinointi. Yrityksen suoramarkkinointi jälkimarkkinoinnin osalta tapahtui aiemmin muun muassa kirjeitse ja tavoitteena oli osittain korvata tämä tehokkaammalla ja nykyaikaisemmalla markkinointitavalla.
Ensimmäiseksi työssä esitellään toimeksiantajayritys, teoriaosuudessa kuvataan suoramarkkinointia yleisesti sekä mobiilimarkkinointia, sen nykypäivän tilannetta ja ajankohtaisuutta. Varsinaisessa työn osuudessa etsitään mahdolliset mobiilimarkkinointia toteuttavat palveluntarjoajat, joilta löytyisi tarvittavat palvelukonseptit ja kilpailutetaan yritykselle sopivin yhteistyökumppani markkinoinnin kehittämiseen. Käydään läpi yrityksen suoramarkkinoinnin tämän hetken tilanne ja tavoitteet. Tavoitteisiin kuuluu muun muassa, työssä käsiteltävä, uusi mainoskirjeet osittain korvaava tehokkaampi tapa yksilölliseen markkinointiin, jota pystytään hyödyntämään yksilöityihin kohderyhmiin tarkasti. Viimeisenä esitellään yrityksen mahdollisia käyttötarkoituksia mobiilikampanjalle ja käydään läpi mobiilimainonnan tuloksia verrattuna mainoskirjeeseen.
Mobiilimarkkinointikokeilu osoittautui kannattavaksi ja uusi työkalu toimivaksi. Käyttöä on tarkoitus jatkaa tulevaisuudessakin. Verrattuna mainoskirjeeseen mobiilimainonnan avulla markkinoinnista saatiin nopeammin reagoivaa, kustannustehokkaampaa ja asiakaskontaktien määrät nousivat aikaisempaa suuremmiksi.
Ensimmäiseksi työssä esitellään toimeksiantajayritys, teoriaosuudessa kuvataan suoramarkkinointia yleisesti sekä mobiilimarkkinointia, sen nykypäivän tilannetta ja ajankohtaisuutta. Varsinaisessa työn osuudessa etsitään mahdolliset mobiilimarkkinointia toteuttavat palveluntarjoajat, joilta löytyisi tarvittavat palvelukonseptit ja kilpailutetaan yritykselle sopivin yhteistyökumppani markkinoinnin kehittämiseen. Käydään läpi yrityksen suoramarkkinoinnin tämän hetken tilanne ja tavoitteet. Tavoitteisiin kuuluu muun muassa, työssä käsiteltävä, uusi mainoskirjeet osittain korvaava tehokkaampi tapa yksilölliseen markkinointiin, jota pystytään hyödyntämään yksilöityihin kohderyhmiin tarkasti. Viimeisenä esitellään yrityksen mahdollisia käyttötarkoituksia mobiilikampanjalle ja käydään läpi mobiilimainonnan tuloksia verrattuna mainoskirjeeseen.
Mobiilimarkkinointikokeilu osoittautui kannattavaksi ja uusi työkalu toimivaksi. Käyttöä on tarkoitus jatkaa tulevaisuudessakin. Verrattuna mainoskirjeeseen mobiilimainonnan avulla markkinoinnista saatiin nopeammin reagoivaa, kustannustehokkaampaa ja asiakaskontaktien määrät nousivat aikaisempaa suuremmiksi.