Tuetun asumisen palvelupolku
Luomanen, Kati (2022)
Luomanen, Kati
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626708
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuetun asumisen palvelun kehittäminen Valkeakosken sosiaali- ja perhepalveluissa. Tuetun asumisen palvelu oli aiemmin Valkeakoskella koskettanut ainoastaan kehitysvammaisia itsenäisesti asuvia henkilöitä. Tämän ryhmän ulkopuolelle jäi paljon itsenäisesti asuvia henkilöitä, jotka tarvitsevat ohjausta, neuvontaa ja tukea arjessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuetun asumisen palvelun kehittäminen niin, että tulevaisuudessa voidaan toimia suunnitelmallisesti ja vaikuttavasti mutta samalla elämäntilannelähtöisesti. Tavoitteena oli saada aikaan sujuva asiakkaiden eteneminen palveluissa ja selkiyttää yhteisiä toimintatapoja.
Kehittämistyö toteutettiin palvelumuotoilun prosessin idealla. Kehittäjäryhmään kuului asiakkaita, läheisiä, yhteistyöverkostossa toimivia henkilöitä sekä sosiaalityöntekijöitä, sosiaaliohjaajia ja tuetun asumisen ohjaajia. Haastattelujen ja yhteiskehittämisfoorumien avulla tuotettua aineistoa käsiteltiin sisällönanalyysin menetelmin. Palvelumuotoiluprosessin tuloksena syntyi tuetun asumisen palvelupolku. Palvelupolun palvelutuokiot muodostuivat asiakasohjauksesta, minun tiimini -mallista, tuetun asumisen tehtävistä, ryhmätoiminnasta ja asiakkaan itsearvioinnista. Tuetun asumisen henkilöstöresurssia lisättiin yhdellä työntekijällä.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että asiakkailla, työntekijöillä, läheisillä ja verkostoissa toimivilla henkilöillä on monia erilaisia tarpeita ja toiveita tuetun asumisen palvelusta. Tuetun asumisen ohjaajan rooli nähdään mahdollistajana ja motivaattorina. Asiakas odottaa tuetun asumisen ohjaajalta asiantuntevaa apua ja tukea vaikeissa tilanteissa. Tuetun asumisen ydin on toimijoiden välisessä yhteistyössä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuetun asumisen palvelun kehittäminen niin, että tulevaisuudessa voidaan toimia suunnitelmallisesti ja vaikuttavasti mutta samalla elämäntilannelähtöisesti. Tavoitteena oli saada aikaan sujuva asiakkaiden eteneminen palveluissa ja selkiyttää yhteisiä toimintatapoja.
Kehittämistyö toteutettiin palvelumuotoilun prosessin idealla. Kehittäjäryhmään kuului asiakkaita, läheisiä, yhteistyöverkostossa toimivia henkilöitä sekä sosiaalityöntekijöitä, sosiaaliohjaajia ja tuetun asumisen ohjaajia. Haastattelujen ja yhteiskehittämisfoorumien avulla tuotettua aineistoa käsiteltiin sisällönanalyysin menetelmin. Palvelumuotoiluprosessin tuloksena syntyi tuetun asumisen palvelupolku. Palvelupolun palvelutuokiot muodostuivat asiakasohjauksesta, minun tiimini -mallista, tuetun asumisen tehtävistä, ryhmätoiminnasta ja asiakkaan itsearvioinnista. Tuetun asumisen henkilöstöresurssia lisättiin yhdellä työntekijällä.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että asiakkailla, työntekijöillä, läheisillä ja verkostoissa toimivilla henkilöillä on monia erilaisia tarpeita ja toiveita tuetun asumisen palvelusta. Tuetun asumisen ohjaajan rooli nähdään mahdollistajana ja motivaattorina. Asiakas odottaa tuetun asumisen ohjaajalta asiantuntevaa apua ja tukea vaikeissa tilanteissa. Tuetun asumisen ydin on toimijoiden välisessä yhteistyössä.