Monikulttuurinen johtaminen : Kolmannen kulttuurin kehittäminen
Nguyen, Jaana (2014)
Nguyen, Jaana
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511896
Tiivistelmä
Monikulttuurisen johtamisen taustalla on ajatus siitä, että työyhteisöt ovat monimuotoistuneet ja tämä vaatii johtamiselta erilaisia käytäntöjä ja tapoja. Monikulttuurisen johtamisen lähtökohtana on yhdenvertaisuus ja tasa-arvo kaikkien yksilöiden välillä ja eri kulttuuriryhmiä kunnioittava toiminta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa monikulttuuristen työyhteisöjen johtajuuden haasteita. Tutkimustehtävä liittyi kolmannen kulttuurin kehittämiseen, jossa johtajuuden sekä henkilöstön kehittämisessä ja tukemisessa huomioitiin monikulttuurisuuden näkökulma. Teoreettisen viitekehyksen lähtökohtana olivat monikulttuurisuuteen ja johtamiseen liittyvät keskeisten käsitteiden tarkastelu, kuten moninaisuus, monikulttuurisuuden johtaminen, diversiteettijohtaminen ja kolmas kulttuuri.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Aineisto kerättiin avoimilla yksilöhaastatteluilla, joihin osallistui neljä monikulttuurisen työn johtamisen asiantuntijaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että johtaminen ja koettiin tärkeäksi. Monikulttuurisen johtajuuden haasteet ja kehittämistarpeet liittyivät työyhteisön moninaisuuteen sekä työ- ja johtamiskulttuuriin. Yhdessä oppiminen, vuorovaikutus ja osaamisen kehittyminen vaativat erityisesti työyhteisön jäsenten kykyä ja halua etsiä yhdessä uudenlaisia ratkaisuja.
Monikulttuurisuus luo uusia näkökulmia ja lähestymistapoja työhön. Kolmannen kulttuurin kehittämisen näkökulmasta tarvitaan luoda johtamismalli, jolla organisaatio saadaan toimimaan, ja jolla työyhteisö sitoutetaan uusien työtapojen ja menetelmien sekä toimintaperiaatteiden omaksumiseen että monikulttuurisen työyhteisön vaatimuksiin. Näiden taitojen avulla voidaan yhdessä luoda oppiva organisaatio. Tutkimuksen avulla löytyi myös mahdollisia jatkotutkimuksen aiheita.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa monikulttuuristen työyhteisöjen johtajuuden haasteita. Tutkimustehtävä liittyi kolmannen kulttuurin kehittämiseen, jossa johtajuuden sekä henkilöstön kehittämisessä ja tukemisessa huomioitiin monikulttuurisuuden näkökulma. Teoreettisen viitekehyksen lähtökohtana olivat monikulttuurisuuteen ja johtamiseen liittyvät keskeisten käsitteiden tarkastelu, kuten moninaisuus, monikulttuurisuuden johtaminen, diversiteettijohtaminen ja kolmas kulttuuri.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Aineisto kerättiin avoimilla yksilöhaastatteluilla, joihin osallistui neljä monikulttuurisen työn johtamisen asiantuntijaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että johtaminen ja koettiin tärkeäksi. Monikulttuurisen johtajuuden haasteet ja kehittämistarpeet liittyivät työyhteisön moninaisuuteen sekä työ- ja johtamiskulttuuriin. Yhdessä oppiminen, vuorovaikutus ja osaamisen kehittyminen vaativat erityisesti työyhteisön jäsenten kykyä ja halua etsiä yhdessä uudenlaisia ratkaisuja.
Monikulttuurisuus luo uusia näkökulmia ja lähestymistapoja työhön. Kolmannen kulttuurin kehittämisen näkökulmasta tarvitaan luoda johtamismalli, jolla organisaatio saadaan toimimaan, ja jolla työyhteisö sitoutetaan uusien työtapojen ja menetelmien sekä toimintaperiaatteiden omaksumiseen että monikulttuurisen työyhteisön vaatimuksiin. Näiden taitojen avulla voidaan yhdessä luoda oppiva organisaatio. Tutkimuksen avulla löytyi myös mahdollisia jatkotutkimuksen aiheita.