Monikanavaisen markkinoinnin hyödyntäminen kiinteistönvälityksessä
Koukonen, Emma (2022)
Koukonen, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526575
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia monikanavaisen markkinoinnin hyödyntämistä kiinteistönvälitysalalla sekä tämän tuottamia hyötyjä. Tarkoituksena on selvittää tarkemmin, miten monikanavaisuutta hyödynnetään tällä hetkellä sekä minkälaisia hyötyjä sen koetaan tuottavan. Lisäksi halutaan tutkia aiheeseen liittyviä teemoja, kuten minkälaisia asiakkaita käytetyt kanavat tavoittavat, printtimedian ajankohtaisuutta 2020-luvun digitalisoituvassa maailmassa, sekä sitä, koetaanko digitalisaation tuomat muutokset uhkina vai mahdollisuuksina. Aihe on ajankohtainen, sillä markkinointi kehittyy jatkuvasti ja on digitalisoitumisen myötä monikanavaistunut vauhdilla. Opinnäytetyön tietoperusta jakautuu kolmeen aihealueeseen, kiinteistönvälitykseen sekä markkinointiviestintään ja sen monikanavaisuuteen. Kiinteistönvälityksen osio perustuu pääosin alan ammattikirjallisuuteen sekä kiinteistönvälityksestä säädettyihin lakipykäliin. Markkinointiviestinnän ja monikanavaisuuden tietoperustan osiot perustuvat ammattikirjallisuuteen, artikkeleihin ja blogikirjoituksiin aiheesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluita, jotka toteutettiin kahdeksan toimeksiantajan työntekijän kanssa henkilöhaastatteluina. Haastattelut sijoittuivat ajalle 17.8-31.10.2022. Analyysimenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysimenetelmää. Tutkimustulosten mukaan monikanavaista markkinointia hyödynnetään kiinteistönvälitysalalla niin yritystasolla kuin välittäjien henkilöbrändin tasolla. Sekä yritys että sen välttäjät käyttävät taitavasti useampaa markkinointikanavaa tavoittaakseen laajan asiakaskuntansa. Monikanavaisuuden tuottamiksi hyödyiksi tunnistettiin mm. lisääntynyt näkyvyys, lisääntyneet toimeksiannot, vuorovaikutteisuus asiakkaiden kanssa sekä kasvaneet myyntiluvut. Tutkimuksen avulla saatiin myös hahmotettua kanavien tavoittamia asiakastyyppejä sekä printtimedian tilannetta 2020-luvulla. Printti koettiin edelleen hyödylliseksi kanavaksi varsinkin brändimarkkinointiin ja tunnet-tuuden lisäämiseen yritystasolla. Tutkimuksessa selvisi, että digitalisoitumisen tuomia muutoksia pidettiin enimmäkseen positiivisina mahdollisuuksina alalla, mutta sen koettiin myös aiheuttavan uhkia, joita alalla ei ennen digitalisoitumista ole ollut nähtävissä samalla tasolla. Tutkimuksen mukaan monikanavaisuus markkinoinnissa tuottaa suurta hyötyä kiinteistönvälitysalalla. Markkinointia ei voi olla liikaa, ja mitä useammassa kanavassa sitä tehdään, sitä enemmän potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa. Tutkimuksessa ilmeni myös, että välittäjien henkilöbrändien merkitys on korostunut viime vuosien aikana. Printtimediaa voidaan yhä pitää merkittävänä mutta, sen merkitys on muuttunut vuosien varrella tutkimuksen mukaan. Nykyään printtiä käytetään lähinnä brändin tunnettuuden lisäämiseen ja muuhun brändimarkkinointiin, ja osa markkinoinnista on siirtynyt digitaalisen median kanaviin. Digitalisoitumisen voidaan siis nähdä muuttaneen alan työtehtäviä ja työnkuvaa. Sen tuomia muutoksia pidetään pääasiassa mahdollisuuksina ja hyötyinä, mutta ne ovat tuoneet myös uhkakuvia mukanaan.
