Tradenomi-lehden lukijatutkimus
Murden, Julietta (2022)
Murden, Julietta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526591
Tiivistelmä
Digitalisoituvassa maailmassa ihmisten suosimat välineet ja kanavat muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti. Tämän vuoksi organisaation on tärkeää valita oikeat väylät, joiden kautta halutut kohderyhmät tavoitetaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pitkään toimineista kanavista tulisi luopua. Mikäli ne tavoittavat kohderyhmät ja täyttävät heidän tarpeensa, ne voivat toimia yhä loistavasti. Tämän vuoksi on tarpeellista tarkastella jäsenlehteä viestinnän välineenä ja lukijakokemuksen näkökulmasta. Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Tradenomiliitolle.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin jäsenlehteä ammattiyhdistyksen viestinnän välineenä sekä jäsenlehden lukijakokemusta. Tutkimuksen ensimmäinen teorialuku käsittelee viestintää työmarkkinajärjestössä, aikakauslehden muuttuvaa toimintaympäristöä, jäsenlehden tavoitteita ja tehtäviä sekä jäsenlehden kohderyhmiä. Toinen teorialuku pitää sisällään teoriaa koskien lukijakokemusta, jäsenlähtöisiä sisältöjä ja ulkoasua sekä lukijoiden tyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Tradenomi-lehden lukijatutkimus. Sen avulla selvitettiin, että vastaako Tradenomi-lehti lukijoidensa tarpeisiin. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Tradenomiliiton jäsenet. Empiirinen osuus toteutettiin määrällisellä eli kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Kyselylomake sisälsi myös muutaman avoimen kysymyksen, jotta saatiin selville myös tarkempia syitä vastausten taustalla. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena liiton jäsenille maaliskuussa 2022. Aineiston keruu tapahtui survey-kyselyn ja Surveypal-palautealustan avulla. Kysely lähetettiin kohderyhmälle sähköpostilla ja siihen vastasi 890 henkilöä. Tutkimuksesta saatavien johtopäätösten avulla lehteä pystytään jatkokehittämään yhä lukijalähtöisemmäksi.
Tutkimuksen tulosten pohjalta tehtiin johtopäätös, että lehti vastaa lukijoiden tarpeisiin melko hyvin. Vastauksista kuitenkin huomattiin, että lehteä olisi mahdollista kehittää vastaamaan yhä enemmän lukijoiden tarpeisiin. Kehityskohteita huomattiin muun muassa kansilehden houkuttelevuuden ja tiettyjen sisältöosioiden suhteen sekä juttujen ajankohtaisuuden ja kiinnostavuuden osalta. Sisältöosioista kolumneja, kysymys- ja vastauspalstaa sekä pääkirjoitusta voitaisiin kehittää. Lehteä kannattaa jatkossakin tuottaa paperilehtenä, mutta moni kuitenkin lukisi sisältöjä mieluusti myös sähköisessä muodossa. Lehteä ei oltu huomattu kovin hyvin liiton sosiaalisen median kanavissa, joten lehteä voisi tuoda enemmän esille myös niiden kautta. Juttuja pystyisi kehittää käytännönläheisempään suuntaan ja tuoda esiin enemmän erityylisiä uratarinoita. Tämän lisäksi voitaisiin kirjoittaa enemmän sisältöjä, joista lukija voisi oppia jotain uutta.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin jäsenlehteä ammattiyhdistyksen viestinnän välineenä sekä jäsenlehden lukijakokemusta. Tutkimuksen ensimmäinen teorialuku käsittelee viestintää työmarkkinajärjestössä, aikakauslehden muuttuvaa toimintaympäristöä, jäsenlehden tavoitteita ja tehtäviä sekä jäsenlehden kohderyhmiä. Toinen teorialuku pitää sisällään teoriaa koskien lukijakokemusta, jäsenlähtöisiä sisältöjä ja ulkoasua sekä lukijoiden tyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Tradenomi-lehden lukijatutkimus. Sen avulla selvitettiin, että vastaako Tradenomi-lehti lukijoidensa tarpeisiin. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Tradenomiliiton jäsenet. Empiirinen osuus toteutettiin määrällisellä eli kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Kyselylomake sisälsi myös muutaman avoimen kysymyksen, jotta saatiin selville myös tarkempia syitä vastausten taustalla. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena liiton jäsenille maaliskuussa 2022. Aineiston keruu tapahtui survey-kyselyn ja Surveypal-palautealustan avulla. Kysely lähetettiin kohderyhmälle sähköpostilla ja siihen vastasi 890 henkilöä. Tutkimuksesta saatavien johtopäätösten avulla lehteä pystytään jatkokehittämään yhä lukijalähtöisemmäksi.
Tutkimuksen tulosten pohjalta tehtiin johtopäätös, että lehti vastaa lukijoiden tarpeisiin melko hyvin. Vastauksista kuitenkin huomattiin, että lehteä olisi mahdollista kehittää vastaamaan yhä enemmän lukijoiden tarpeisiin. Kehityskohteita huomattiin muun muassa kansilehden houkuttelevuuden ja tiettyjen sisältöosioiden suhteen sekä juttujen ajankohtaisuuden ja kiinnostavuuden osalta. Sisältöosioista kolumneja, kysymys- ja vastauspalstaa sekä pääkirjoitusta voitaisiin kehittää. Lehteä kannattaa jatkossakin tuottaa paperilehtenä, mutta moni kuitenkin lukisi sisältöjä mieluusti myös sähköisessä muodossa. Lehteä ei oltu huomattu kovin hyvin liiton sosiaalisen median kanavissa, joten lehteä voisi tuoda enemmän esille myös niiden kautta. Juttuja pystyisi kehittää käytännönläheisempään suuntaan ja tuoda esiin enemmän erityylisiä uratarinoita. Tämän lisäksi voitaisiin kirjoittaa enemmän sisältöjä, joista lukija voisi oppia jotain uutta.