Sosiaalinen vastuullisuus uuden luksuksen liiketoimintamallissa
Rönnqvist, Emma (2022)
Rönnqvist, Emma
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526597
Tiivistelmä
Sosiaalisen vastuullisuuden merkitys on vakiinnuttanut paikkansa globaalisti vasta viimeisen kahden vuosikymmenen aikana. Yritysmaailmassa sosiaalinen vastuullisuus on pian ehto menestymiselle kilpailun kehittyessä. Tämä opinnäytetyö laadittiin osana Haaga-Helian Uuden luksuksen palvelusprintti -hanketta. Työn tavoitteena on selvittää sosiaalisen vastuullisuuden tärkeimmät toimenpiteet liiketoimintamallin näkökulmasta. Lopputuloksena syntyi liiketoimintamalli kanvaasi, jonka avulla uuden luksuksen yritykset voivat tarkastella ja kehittää sosiaalista vastuullisuutta nyky-yhteiskunnan vaatimalle tasolle.
Työn tietoperustassa määritellään uuden luksuksen käsite ja sen poikkeavuudet perinteisen luksuksen ajatusmalleista. Uutta luksusta tarkastellaan sen ominaispiirteiden, kuten elämyksellisyyden, henkilökohtaisten kokemusten, sekä psyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin näkökulmasta. Sosiaalinen vastuullisuus esitellään osana yritysvastuuta. Sen pääpiirteet koostuvat yrityksen sisäisistä ja ulkoisista vaikutuksista suhteessa toimintaympäristöön. Sisäiseen sosiaaliseen vastuullisuuteen lukeutuu henkilöstön tasa-arvoinen kohtelu ja työhyvinvoinnin edistäminen. Ulkoisen vaikutusalueen piiriin kuuluu paikallisiin yhteisöihin ja sidosryhmiin kuten asiakkaisiin, hankintaketjuihin ja yhteistyökumppaneihin liitettävä vastuullisuus. Liiketoimintamalli määrittelee yrityksen ja sen asiakkaiden välisen toiminnan visuaaliseen muotoon selventäen ne keinot, joilla yritys toteuttaa tuloksellista liiketoimintaa. Liiketoimintamallia tarkastellaan mukaillen Osterwalderin ja Pigneurin luomaa liiketoimintamalli kanvaasia.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmällä. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta, Uuden luksuksen palvelusprintti -hankkeeseen osallistunutta yritystä. Haastattelurunko sisälsi 15 kysymystä, joiden avulla kartoitettiin liiketoimintamallien sosiaalisen vastuullisuuden nykytilannetta ja aiheeseen liittyviä käsityksiä. Haastattelut toteutettiin videopuheluiden avulla ja niistä kerätty aineisto teemoitettiin mukaillen liiketoimintamalli kanvaasin osa-alueita.
Opinnäytetyön tutkimuksen perusteella selvisi, että sosiaalisen vastuullisuuden käsite koetaan haasteellisimpana vastuullisuuden osa-alueena. Yleisimmiksi sosiaalista vastuullisuutta edustaviksi toimiksi nimettiin henkilöstön työhyvinvoinnin edistäminen, sekä yhteistyöyritysten ja sidosryhmien liiketoiminnan kannattaminen, sekä hyödyntäminen. Kolmas merkittävä toimenpide oli paikallisten yhteisöjen tukeminen. Yleisesti tarkasteltuna sosiaalinen vastuullisuus koettiin osaksi yritysten strategisia linjauksia mutta sen toteutuskeinoista kaivattiin konkreettisia esimerkkejä. Tutkimuksesta kerätyn aineiston, sekä teoreettisen tiedon pohjalta muodostettiin liiketoimintamalli kanvaasi, jonka sisältö painottuu sosiaaliseen vastuullisuuden ulottuvuuteen. Kanvaasin avulla yritykset voivat helpottaa sosiaalisesti vastuullisten toimenpiteiden kehittämistä, sekä jalkauttamista liiketoiminnan eri osa-alueisiin.
Työn tietoperustassa määritellään uuden luksuksen käsite ja sen poikkeavuudet perinteisen luksuksen ajatusmalleista. Uutta luksusta tarkastellaan sen ominaispiirteiden, kuten elämyksellisyyden, henkilökohtaisten kokemusten, sekä psyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin näkökulmasta. Sosiaalinen vastuullisuus esitellään osana yritysvastuuta. Sen pääpiirteet koostuvat yrityksen sisäisistä ja ulkoisista vaikutuksista suhteessa toimintaympäristöön. Sisäiseen sosiaaliseen vastuullisuuteen lukeutuu henkilöstön tasa-arvoinen kohtelu ja työhyvinvoinnin edistäminen. Ulkoisen vaikutusalueen piiriin kuuluu paikallisiin yhteisöihin ja sidosryhmiin kuten asiakkaisiin, hankintaketjuihin ja yhteistyökumppaneihin liitettävä vastuullisuus. Liiketoimintamalli määrittelee yrityksen ja sen asiakkaiden välisen toiminnan visuaaliseen muotoon selventäen ne keinot, joilla yritys toteuttaa tuloksellista liiketoimintaa. Liiketoimintamallia tarkastellaan mukaillen Osterwalderin ja Pigneurin luomaa liiketoimintamalli kanvaasia.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmällä. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta, Uuden luksuksen palvelusprintti -hankkeeseen osallistunutta yritystä. Haastattelurunko sisälsi 15 kysymystä, joiden avulla kartoitettiin liiketoimintamallien sosiaalisen vastuullisuuden nykytilannetta ja aiheeseen liittyviä käsityksiä. Haastattelut toteutettiin videopuheluiden avulla ja niistä kerätty aineisto teemoitettiin mukaillen liiketoimintamalli kanvaasin osa-alueita.
Opinnäytetyön tutkimuksen perusteella selvisi, että sosiaalisen vastuullisuuden käsite koetaan haasteellisimpana vastuullisuuden osa-alueena. Yleisimmiksi sosiaalista vastuullisuutta edustaviksi toimiksi nimettiin henkilöstön työhyvinvoinnin edistäminen, sekä yhteistyöyritysten ja sidosryhmien liiketoiminnan kannattaminen, sekä hyödyntäminen. Kolmas merkittävä toimenpide oli paikallisten yhteisöjen tukeminen. Yleisesti tarkasteltuna sosiaalinen vastuullisuus koettiin osaksi yritysten strategisia linjauksia mutta sen toteutuskeinoista kaivattiin konkreettisia esimerkkejä. Tutkimuksesta kerätyn aineiston, sekä teoreettisen tiedon pohjalta muodostettiin liiketoimintamalli kanvaasi, jonka sisältö painottuu sosiaaliseen vastuullisuuden ulottuvuuteen. Kanvaasin avulla yritykset voivat helpottaa sosiaalisesti vastuullisten toimenpiteiden kehittämistä, sekä jalkauttamista liiketoiminnan eri osa-alueisiin.