Ostolaskuprosessin kehittäminen
Hartikainen, Markku (2022)
Hartikainen, Markku
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626689
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tekijän työpaikalla käynnistyi vuonna 2022 laaja projekti, jonka tarkoituksena on uudistaa taloushallintoa. Osa isosta projektista on siirtyminen sähköiseen ostolaskujen käsittelyyn. Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä seurataan, tutkitaan ja analysoidaan kyseisen prosessin onnistumista. Opinnäytetyön tavoitteena oli ostolaskuprosessin kehittä-minen saksalaiselle, maailmanlaajuisesti toimivalle yhteisölle.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään ostolaskuprosessia ja prosessin kehit-tämistä. Tekijä esittelee sekä ostolaskuprosessia, että prosessin kehittämistä sähköisen ta-loushallinnon näkökulmasta.
Kehittämisprosessin tueksi tehtiin pienimuotoinen kysely kohdeorganisaatiossa. Kysely to-teutettiin nettikyselynä. Sen lisäksi työssä hyödynnettiin opinnäytetyön tekijän omia havain-toja, jotka perustuivat organisaation sisäisiin kokouksiin ja materiaaleihin. Kehittämisproses-sin aikana tekijä tulkitsi ja analysoi niiden osastojen kokemuksia, jotka ottivat ostolaskujen sähköisen käsittelyn käyttöön jo vuonna 2022.
Kehittämistyön tuloksena selvisi, että ostolaskujen sähköinen käsittely on oikea kehitys-suunta. Samalla selvisi, että tulevaisuudessa pitäisi lisätä automaatiota entisestään, unoh-tamatta uudistuksia toimintatavoissa ja yrityskulttuurissa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään ostolaskuprosessia ja prosessin kehit-tämistä. Tekijä esittelee sekä ostolaskuprosessia, että prosessin kehittämistä sähköisen ta-loushallinnon näkökulmasta.
Kehittämisprosessin tueksi tehtiin pienimuotoinen kysely kohdeorganisaatiossa. Kysely to-teutettiin nettikyselynä. Sen lisäksi työssä hyödynnettiin opinnäytetyön tekijän omia havain-toja, jotka perustuivat organisaation sisäisiin kokouksiin ja materiaaleihin. Kehittämisproses-sin aikana tekijä tulkitsi ja analysoi niiden osastojen kokemuksia, jotka ottivat ostolaskujen sähköisen käsittelyn käyttöön jo vuonna 2022.
Kehittämistyön tuloksena selvisi, että ostolaskujen sähköinen käsittely on oikea kehitys-suunta. Samalla selvisi, että tulevaisuudessa pitäisi lisätä automaatiota entisestään, unoh-tamatta uudistuksia toimintatavoissa ja yrityskulttuurissa.