Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Saataisiin rakennettua varhaiskasvatuksesta sellainen kivijalka lapselle, että jokainen lapsi ymmärtäisi, hei mä riitän” : positiivisen pedagogiikan merkitys varhaiskasvatuksessa

Anttila, Sanna; Raski, Nina (2022)

 
Avaa tiedosto
Anttila_Raski.pdf (752.3Kt)
Lataukset: 


Anttila, Sanna
Raski, Nina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526516
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää positiivisen pedagogiikan merkitystä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli saada selville, miten positiivinen pedagogiikka näyttäytyy varhaiskasvatuksessa ja saada laajempi ymmärrys sen merkityksellisyydestä. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa. Positiivisen pedagogiikan merkityksellisyyttä ei suoranaisesti ole tutkittu, joten sen merkitys varhaiskasvatuksessa oli hyvä tuoda esille. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusmenetelmiä olivat teemahaastattelu ja havainnointi. Tutkimusaineisto kerättiin 5/2022 ja 9/2022. Haastattelut toteutettiin kahdessa eri varhaiskasvatusyksikössä sekä yksi haastattelu toteutui etänä. Haastateltavia varhaiskasvattajia oli seitsemän. Havainnoinnit toteutettiin yhdessä varhaiskasvatusyksikön ryhmässä, jossa käytössä oli positiivinen pedagogiikka. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimustuloksista käy ilmi, että positiivinen pedagogiikka oli merkityksellistä lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle ja kasvulle. Tulokset osoittavat positiivisen pedagogiikan antavan myönteisen oppimisympäristön lapsille. Positiivisella pedagogiikalla oli myönteinen vaikutus myös työilmapiiriin. Positiivinen pedagogiikka auttaa lisäämään lasten osallisuutta ja lapsilähtöisyyttä sekä sen avulla luodaan myönteistä suhtautumista elämään. Tulokset osoittavat, että positiivinen pedagogiikka ei ole vapaata kasvatusta. Positiiviseen pedagogiikkaan kuuluvat myös rajat, jotka turvaavat lapsen kasvua ja kehitystä. Tuloksien mukaan varhaiskasvatuksen tavoitteena oli rakentaa positiivisen pedagogiikan avulla lapsille kivijalka, joka kestää koko elämän ajan. Parempi tulevaisuus luodaan, kun positiivisen pedagogiikan merkitys on ymmärretty.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste