Sosiaalinen media ilma-akrobatian opetuksen työvälineenä
Pirkola, Helmi (2022)
Pirkola, Helmi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526605
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään sosiaalisen median käyttöä osana ilma-akrobatian opetusta. Aihetta tutkitaan ilma-akrobatian opettajien näkökulmasta. Opinnäytetyössä pyritään vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: Millä tavoin sosiaalista mediaa hyödynnetään ilma-akrobatian opetuksessa? Mitä sosiaalisen median kanavia käytetään ilma-akrobatian opetuksen yhteydessä? Mitä tulee huomioida sosiaalista mediaa käytettäessä osana ilma-akrobatian opetusta? Pääasiallisena aineistona ovat kyselytutkimuksen kautta saadut vastaukset. Kysely teetettiin suomalaisille ilma-akrobatian opettajille ja sen avulla selvitettiin opettajien kokemuksia ja mielipiteitä sosiaalisen median käytöstä osana ilma-akrobatian opettamista. Kyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että sosiaalisesta mediasta voi olla paljon hyötyä opetuksen yhteydessä. Oppituntien aikana käyttöä tulee harkita tarkkaan ja huomioon tulee ottaa esimerkiksi oppilaiden ikä ja taitotaso. Eniten käytetyt kanavat olivat Instagram ja YouTube. Sosiaalisen median avulla voi monipuolistaa oppitunteja ja se toimii myös hyvänä inspiraation lähteenä sekä visuaalisena apuna. Sen käyttöön liittyy kuitenkin myös paljon riskejä. Sosiaalinen media saattaa aiheuttaa ylimääräisiä paineita ja sen kautta väärin opetellut liikkeet voivat johtaa esimerkiksi loukkaantumiseen.