"Meidän arki ei ole perusarkea, eikä tule sitä ikinä olemaankaan" : erityislapsen vanhemman kokema vanhemmuuden uupumus
Pulkkinen, Katri; Seppänen, Silja (2022)
Pulkkinen, Katri
Seppänen, Silja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526596
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, kokevatko erityislapsen vanhemmat vanhemmuuden uupumusta. Tarkoituksena oli myös saada selville, millaisia vaikutuksia erityislapsen vanhemmuudella on vanhemman hyvinvointiin ja jaksamiseen sekä millaisia vaikutuksia erityislapsen vanhemmuus tuo arkeen. Vanhemmuuden uupumus on käsitteenä uusi, ja sitä on tutkittu vasta vähän Suomessa. Vanhempien uupumuksen näkyväksi tekeminen on myös yhteiskunnallisesti tärkeää.
Teoriaosuudessa käsitellään erityistä tukea tarvitsevan lapsen määritelmä sekä avataan, mitä erityislapsen vanhemmuus on. Avaamme teoriassa myös erityislapsen vanhemmuuden vaikutuksia vanhemman hyvinvointiin ja jaksamiseen. Käsittelemme teoriassa vanhemmuuden uupumusta käsitteenä ja sen vaikutuksia lapsen kehitykseen sekä vanhempien tukemista.
Tutkimus toteutettiin hyödyntäen kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Päämenetelmänä tutkimuksessamme toimi kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella, johon vastasivat vanhemmat, joilla on alle kouluikäinen erityislapsi. Kysely oli avoinna vastattavaksi aikavälillä 26.9.2022–10.10.2022, ja vastaaminen tapahtui anonyymisti. Kyselyyn vastasi yhteensä 201 erityislapsen vanhempaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä ja tilastotieteellisiä menetelmiä.
Tulosten mukaan suurin osa kyselyyn vastanneista vanhemmista kokivat olevansa uupuneita. Erityislapsen vanhemmuus aiheutti huolta omasta jaksamisesta ja näyttäytyy väsymyksenä sekä ajanpuutteena itsestä huolehtimiselle. Vanhemmat kokevat tarvitsevansa tukea, mutta sitä on vaikeaa saada tai vanhemman voimavarat eivät riitä taisteluun tuen saamiseksi. Tulokset osoittavat, että erityislapsen vanhemmuus näyttäytyy arjessa haasteina parisuhteessa esimerkiksi eri näkemyksinä lapsen kasvatuksesta ja yhteisen ajan puutteena. Haasteet arjessa saavat erityislapsen vanhemmuuden tuntumaan jatkuvalta työltä.
Teoriaosuudessa käsitellään erityistä tukea tarvitsevan lapsen määritelmä sekä avataan, mitä erityislapsen vanhemmuus on. Avaamme teoriassa myös erityislapsen vanhemmuuden vaikutuksia vanhemman hyvinvointiin ja jaksamiseen. Käsittelemme teoriassa vanhemmuuden uupumusta käsitteenä ja sen vaikutuksia lapsen kehitykseen sekä vanhempien tukemista.
Tutkimus toteutettiin hyödyntäen kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Päämenetelmänä tutkimuksessamme toimi kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella, johon vastasivat vanhemmat, joilla on alle kouluikäinen erityislapsi. Kysely oli avoinna vastattavaksi aikavälillä 26.9.2022–10.10.2022, ja vastaaminen tapahtui anonyymisti. Kyselyyn vastasi yhteensä 201 erityislapsen vanhempaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä ja tilastotieteellisiä menetelmiä.
Tulosten mukaan suurin osa kyselyyn vastanneista vanhemmista kokivat olevansa uupuneita. Erityislapsen vanhemmuus aiheutti huolta omasta jaksamisesta ja näyttäytyy väsymyksenä sekä ajanpuutteena itsestä huolehtimiselle. Vanhemmat kokevat tarvitsevansa tukea, mutta sitä on vaikeaa saada tai vanhemman voimavarat eivät riitä taisteluun tuen saamiseksi. Tulokset osoittavat, että erityislapsen vanhemmuus näyttäytyy arjessa haasteina parisuhteessa esimerkiksi eri näkemyksinä lapsen kasvatuksesta ja yhteisen ajan puutteena. Haasteet arjessa saavat erityislapsen vanhemmuuden tuntumaan jatkuvalta työltä.