COVID-19 pandemins påverkan på studerandes hälsa: en kvalitativ studie om hur studerande upplevt sitt välmående under pandemin och användning av copingstategier
Holm, Madeleine (2022)
Holm, Madeleine
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125704
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en studie på hur studerande på yrkeshögskolor och universitet upplevt sin hälsa under COVID-19 pandemin och hurdana copingstrategier de använt sig av. Syftet med min studie är att undersöka hur studerande på yrkeshögskolor och universitet upplevt sitt välmående och hur deras mentala hälsa ändrats under COVID-19 pandemin och hur de hanterat vardagen för att förebygga sitt välmående. Mina frågeställningar i min studie var hur studerande upplever sin mentala hälsa, hur de har hanterat pandemin och hur det påverkat dem.
Studien gjordes som en kvalitativ undersökning med intervju som datainsamlingsmetod. Frågorna baserades på teori om hur COVID-19 pandemin och ensamhet kan inverka på individens mentala hälsa och olika copingstrategier för att hantera pandemin. Fyra studeranden blev intervjuade för studien om deras upplevelser under COVID-19 pandemin.
Resultatet av undersökningen visade att studeranden upplevt depression ångest och ökad stress under pandemin. Användning av olika och flera copingmekanismer visade förebyggande arbete för att inte mentala hälsan blev sämre än den var, men hindrade inte försämring. This thesis is a study of how students at universities experienced their health during COVID19 pandemic and what coping strategies they used. The purpose of my study is to study how students in universities experienced their well-being during the pandemic and how they managed the pandemic to prevent their well-being. My questions in my interviews where about how students experienced their mental health, how they coped with the pandemic and how it affected them.
The study was a qualitative study, and the questions were based on the theory about how the COVID-19 pandemic and loneliness can affect individuals' mental health and their different coping strategies. Four students were interviewed for the study about their experiences during the COVID-19 pandemic.
The result of the study showed that the students experienced depression, anxiety and increased stress during the pandemic. Use of different and multiple coping mechanisms showed to be preventive to that their mental health didn’t become worse than it was but didn’t prevent mental illness.
Studien gjordes som en kvalitativ undersökning med intervju som datainsamlingsmetod. Frågorna baserades på teori om hur COVID-19 pandemin och ensamhet kan inverka på individens mentala hälsa och olika copingstrategier för att hantera pandemin. Fyra studeranden blev intervjuade för studien om deras upplevelser under COVID-19 pandemin.
Resultatet av undersökningen visade att studeranden upplevt depression ångest och ökad stress under pandemin. Användning av olika och flera copingmekanismer visade förebyggande arbete för att inte mentala hälsan blev sämre än den var, men hindrade inte försämring.
The study was a qualitative study, and the questions were based on the theory about how the COVID-19 pandemic and loneliness can affect individuals' mental health and their different coping strategies. Four students were interviewed for the study about their experiences during the COVID-19 pandemic.
The result of the study showed that the students experienced depression, anxiety and increased stress during the pandemic. Use of different and multiple coping mechanisms showed to be preventive to that their mental health didn’t become worse than it was but didn’t prevent mental illness.