Lautapelin käytettävyyssuunnittelu
Virtanen, Henna (2014)
Virtanen, Henna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511928
Tiivistelmä
Pelisuunnittelun tavoite on mielekkäiden pelikokemusten luominen pelaajille. Lautapelin käytettävyyssuunnittelussa pelisuunnittelun ja käyttäjälähtöisen suunnittelun periaatteet yhdistyvät luonnollisesti. Esittelen erilaisia teorioita positiivisen käyttäjäkokemuksen ja mielekkään pelikokemuksen luomiseksi. Kuvailen käytettävyyssuunnittelun teoriaa yleisesti. Käsittelen myös pelikokemuksen kannalta oleellisia ihmisen kognitiivisia ominaisuuksia, jotka eivät ole riippuvaisia pelin teknologiasta.
Opinnäytetyöni projektiosuus muodostuu Manala-lautapelin suunnittelusta, prototyypin toteutuksesta ja testauksesta. Osuuteen sisältyy iteratiivista käytettävyyssuunnittelua soveltavan käyttäjälähtöisen pelisuunnitteluprosessin kuvailu ideoinnista aina ensim-mäisen käytettävyystestin arviointiin asti.
Opinnäytetyöni projektiosuus muodostuu Manala-lautapelin suunnittelusta, prototyypin toteutuksesta ja testauksesta. Osuuteen sisältyy iteratiivista käytettävyyssuunnittelua soveltavan käyttäjälähtöisen pelisuunnitteluprosessin kuvailu ideoinnista aina ensim-mäisen käytettävyystestin arviointiin asti.