Kouluyhteisöohjauksesta hyvinvointia kouluyhteisölle: case Ylöjärven Yhtenäiskoulu
Hastén, Riikka (2022)
Hastén, Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726777
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia kouluyhteisöohjauksen vaikutusta kouluyhteisön hyvinvointiin. Tavoitteena oli selvittää, minkälainen tarve kouluyhteisöohjauksella on ja miten se lisää kouluyhteisön hyvinvointia. Lisäksi haluttiin selvittää oppilaiden sekä henkilöstön mielipiteitä ja kehitysideoita kouluyhteisöohjauksesta.
Teoreettisessa osuudessa perehdyttiin kouluyhteisöohjaukseen, sitouttavaan kouluyhteisötyöhön, osallistumiseen ja osallistamiseen sekä kouluyhteisön hyvinvointiin, johon sisältyi opettajien työhyvinvointi ja oppilaiden hyvinvointi. Teoriaa käsiteltiin kouluyhteisöohjaukseen ja hyvinvointiin liittyvän kirjallisuuden ja lainsäädännön avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Empiirisessä osiossa tarkasteltiin oppilaille, opettajille sekä oppilashuollon ammattilaisille lähetetyn kyselyn tuloksia.
Selvityksen perusteella saatiin haluttua tietoa oppilaiden, opettajien ja oppilashuollon ammattilasten mielipiteistä ja kehitysideoista, joita voidaan hyödyntää kouluyhteisöohjausta kehittäessä. Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että oppilaat ja henkilöstö pitivät kouluyhteisöohjausta erittäin tärkeänä asiana ja halusivat, että kouluyhteisöohjaaja olisi enemmän läsnä erilaisten toimien ja tapahtumien kautta. Kouluyhteisöohjaajan katsottiin lisäävän kouluyhteisön hyvinvointia osallistumalla oppilaiden arkeen kuuntelevana aikuisena, jota on helppo lähestyä.
Kouluyhteisöohjauksen kehittämistä varten tutkimuksen perusteella kannattaa kyselyitä järjestää tulevaisuudessa säännöllisesti. Kyselytutkimukseen kannattaa myös ottaa kohderyhmäksi koulunkäynninohjaajat ja huoltajat, jotka oli tässä opinnäytetyössä rajattu pois.
Teoreettisessa osuudessa perehdyttiin kouluyhteisöohjaukseen, sitouttavaan kouluyhteisötyöhön, osallistumiseen ja osallistamiseen sekä kouluyhteisön hyvinvointiin, johon sisältyi opettajien työhyvinvointi ja oppilaiden hyvinvointi. Teoriaa käsiteltiin kouluyhteisöohjaukseen ja hyvinvointiin liittyvän kirjallisuuden ja lainsäädännön avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Empiirisessä osiossa tarkasteltiin oppilaille, opettajille sekä oppilashuollon ammattilaisille lähetetyn kyselyn tuloksia.
Selvityksen perusteella saatiin haluttua tietoa oppilaiden, opettajien ja oppilashuollon ammattilasten mielipiteistä ja kehitysideoista, joita voidaan hyödyntää kouluyhteisöohjausta kehittäessä. Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että oppilaat ja henkilöstö pitivät kouluyhteisöohjausta erittäin tärkeänä asiana ja halusivat, että kouluyhteisöohjaaja olisi enemmän läsnä erilaisten toimien ja tapahtumien kautta. Kouluyhteisöohjaajan katsottiin lisäävän kouluyhteisön hyvinvointia osallistumalla oppilaiden arkeen kuuntelevana aikuisena, jota on helppo lähestyä.
Kouluyhteisöohjauksen kehittämistä varten tutkimuksen perusteella kannattaa kyselyitä järjestää tulevaisuudessa säännöllisesti. Kyselytutkimukseen kannattaa myös ottaa kohderyhmäksi koulunkäynninohjaajat ja huoltajat, jotka oli tässä opinnäytetyössä rajattu pois.