“Att ha samma stöd från FPA som finska medborgare, gör inte att man blir finsk” - En kvalitativ studie om invandrarungdomarnas åsikt om vilken integrationsservice och stöd som saknas
Tarvainen-Firmansyah, Ulrika; Lonice, Dzana (2022)
Tarvainen-Firmansyah, Ulrika
Lonice, Dzana
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225898
Tiivistelmä
Arbetet handlar om invandrarungdomar som är mellan 15–29 år, samt har uppehållstillstånd och har integrerats på svenska. Syftet med arbetet var att ta reda på vilken service och stöd för integrationen som saknades för invandrarungdomar. Frågeställningarna: vilket stöd och service behövde invandrarungdomarna för integrationen? Vilka typer av stöd och service saknades för integrationen? Vilka typer av stöd och service hade invandrarungdomarna rätt till enligt lagen?
Teorin behandlar integrationsprocessen, platser där integrationen sker som till exempel skolan, hemmet och fritiden samt hur olika aspekter i invandrarungdomars situationer påverkade integrationen. Den behandlar även vilka typer av stöd och service som invandrarungdomarna behövde och hade fått. Integrationsprocessen och lagarna förklarar vilka rättigheter till stöd, invandrarungdomarna hade. Platser för integration är viktiga att känna till för att förstå vilket stödnätverk och tillgång till stöd som invandrarungdomar hade. Stöden och servicen som FPA hade togs upp, eftersom det är den vanligaste förekommande servicen för invandrarungdomar. Fakta om vilka typer av stöd och service invandrar behövde samt vad som saknades togs med eftersom det svarade på frågeställningarna.
Studien är gjord som en kvalitativ undersökning där intervjuer användes för att få fram invandrarungdomars åsikter. Öppna frågor användes för att intervjupersonerna skulle kunna svara brett som möjligt samt att möjliggöra för intervjupersonernas tankar och åsikter att träda fram. Gruppen som var med i studien var invandrarungdomar i åldern 21–23 år som hade uppehållstillstånd och som integrerats på svenska. Resultaten visade bland annat att alla intervjupersonerna tyckte att de fått mycket stöd i Finland med integrationen. Skolan är viktig för integrationen samt för att kunna få vänner och fritidsintressen. Att lära sig svenska språket var mycket viktigt för att komma vidare i integrationen. Invandrarungdomarna ville förbättra servicen och stödet för att lära sig svenska, skol stödet, stödet för hemmet, mottagandet av invandrarungdomar och respekten för andra kulturer. The thesis is about immigrant youth in the ages between 15 and 29 years old. The purpose with this thesis is to get to know what kind of services and support for integration are missing for immigrant youth. The main questions are: What support and service did immigrant youth need for integration? What kind of support and service are missing for integration? What kind of support and service has the immigrant youth right to according to the laws.
The theory describes the integration process, places where integration occurs for example school, home, and free time as well as how different aspects in immigrant youths life affect the integration. The theory also describes what types of support and service immigrant youth should have received. Integration process and laws also explains what rights to support immigrant youth has. Places for integration are important to be aware off, because then we can understand what kind of support network and access to support immigrant youth has. Support and services that Kela have are brought up because that is the most common service for immigrant youth. Facts about what types of support and services immigrants gets and what was missing are included because that answers the questions.
The study is done as qualitative research where interviews were used to bring forward immigrant youths’ opinions. Open questions were used so the interview persons could answer as broadly as possible as well as to make it possible for the interviewees thoughts and aspects to come forward. The group that was studied were immigrant youth aged between 21 and 23-years-old that had residence permission and were integrated by Swedish language. The results showed that all of interviewees shared same opinion about getting a lot of support for their integration in Finland. School is important for integration as well as for getting friends and hobbies, to learn Swedish language was very important for moving forward in the integration. Immigrant youth wanted to improve, services and support to learn Swedish, school support, support in the home, the reception of immigrant youth as well as respect for other cultures.
Teorin behandlar integrationsprocessen, platser där integrationen sker som till exempel skolan, hemmet och fritiden samt hur olika aspekter i invandrarungdomars situationer påverkade integrationen. Den behandlar även vilka typer av stöd och service som invandrarungdomarna behövde och hade fått. Integrationsprocessen och lagarna förklarar vilka rättigheter till stöd, invandrarungdomarna hade. Platser för integration är viktiga att känna till för att förstå vilket stödnätverk och tillgång till stöd som invandrarungdomar hade. Stöden och servicen som FPA hade togs upp, eftersom det är den vanligaste förekommande servicen för invandrarungdomar. Fakta om vilka typer av stöd och service invandrar behövde samt vad som saknades togs med eftersom det svarade på frågeställningarna.
Studien är gjord som en kvalitativ undersökning där intervjuer användes för att få fram invandrarungdomars åsikter. Öppna frågor användes för att intervjupersonerna skulle kunna svara brett som möjligt samt att möjliggöra för intervjupersonernas tankar och åsikter att träda fram. Gruppen som var med i studien var invandrarungdomar i åldern 21–23 år som hade uppehållstillstånd och som integrerats på svenska. Resultaten visade bland annat att alla intervjupersonerna tyckte att de fått mycket stöd i Finland med integrationen. Skolan är viktig för integrationen samt för att kunna få vänner och fritidsintressen. Att lära sig svenska språket var mycket viktigt för att komma vidare i integrationen. Invandrarungdomarna ville förbättra servicen och stödet för att lära sig svenska, skol stödet, stödet för hemmet, mottagandet av invandrarungdomar och respekten för andra kulturer.
The theory describes the integration process, places where integration occurs for example school, home, and free time as well as how different aspects in immigrant youths life affect the integration. The theory also describes what types of support and service immigrant youth should have received. Integration process and laws also explains what rights to support immigrant youth has. Places for integration are important to be aware off, because then we can understand what kind of support network and access to support immigrant youth has. Support and services that Kela have are brought up because that is the most common service for immigrant youth. Facts about what types of support and services immigrants gets and what was missing are included because that answers the questions.
The study is done as qualitative research where interviews were used to bring forward immigrant youths’ opinions. Open questions were used so the interview persons could answer as broadly as possible as well as to make it possible for the interviewees thoughts and aspects to come forward. The group that was studied were immigrant youth aged between 21 and 23-years-old that had residence permission and were integrated by Swedish language. The results showed that all of interviewees shared same opinion about getting a lot of support for their integration in Finland. School is important for integration as well as for getting friends and hobbies, to learn Swedish language was very important for moving forward in the integration. Immigrant youth wanted to improve, services and support to learn Swedish, school support, support in the home, the reception of immigrant youth as well as respect for other cultures.