En bild säger mer än tusen ord : En praktisk studie i varför människan attraheras till bilder
Träskelin, Nicolina (2022)
Träskelin, Nicolina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120226063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120226063
Tiivistelmä
Det här examensarbetet kommer ge kunskap om hur bilder påverkar människan och hur det fungerar. Syftet med det här arbetet var att ge fotointresserade inspiration och på ett praktiskt sätt visa hur en bild påverkas av att man redigerar olika. Studien kommer vara ett verktyg tillhands för fotointresserade, branschmänniskor och estenomer. Det här examensarbete kommer visa hur redigering av en bild kan påverka människan och hur man tolkar den. Med hjälp av problempreciseringsfrågorna kommer respondenten kunna ta reda på det viktigaste inom det här ämnet.
Resultatet visar att svaret på frågan om vad som kan påverka människan när hen ser på bilder är färgerna och motivet, det vill säga vad bilden föreställer och hur bilden är redigerad. Redigeringen ger en känsla som påverkar åskådaren. Människorna väljer den bilden där färgerna ger den känsla de behöver t.ex. lugn och harmoni eller hopp och glädje. Ljuset påverkar också. En ljusare bild väljer människor oftast framom en mörkare då den ger en varmare och positivare känsla. En mörkare bild kan väljas om den är positivt tilltalande med t.ex. starkare färger. När det kommer till frågan ifall människor attraheras mera till bilder som de har en känslomässig anknytning till så är svaret ja. I dem kan de hitta detaljer i bilden som tar fram ett minne eller något bekant som påminner dem om en händelse eller känsla. Det här betyder att bilden då får ett känslomässigt viktigare värde än vad bilden gjorde från början. Resultatet visar att de bilder som är mer allmänna, som solnedgångsbilden eller naturbilden, har människorna lättare att hitta en känslomässiganknytning till än i en bild som har ett specifikt objekt som i t.ex. parfymbilden. De kan tänka mera utanför boxen när bilden är mer abstrakt. De får tolka den som de själva vill. This thesis will provide knowledge about how images affect people and how it works. The purpose of this thesis was to give those interested in photography inspiration and to show in a practical way how an image is affected by editing differently. The study will be a tool at hand for those interested in photography, industry people and bachelor’s of beauty and cosmetics. This thesis will show how editing an image can affect people and how to interpret it. With the help of the problem specification questions, the respondent will be able to find out the most important thing in this subject.
The result shows that the answer to the question of what can affect people when they look at pictures is the colors and the motif, that is, what the picture represents and how the picture is edited. The editing gives a feeling that affects the viewer. People choose the image where the colors give the feeling they need, e.g. peace and harmony or hope and joy. The light also affects. People usually choose a lighter image over a darker one as it gives a warmer and more positive feeling. A darker image can be chosen if it is positively appealing with e.g. stronger colors. When it comes to the question of whether people are more attracted to images that they have an emotional connection to, the answer is yes. In them, they can find details in the image that bring out a memory or something familiar that reminds them of an event or feeling. This means that the image then acquires an emotionally more important value than the image did from the beginning. The result shows that the images that are more general, such as the sunset image or the nature image, are easier for people to find an emotional connection to than in an image that has a specific object as in e.g. the perfume picture. They can think more outside the box when the picture is more abstract. They can interpret it as they wish.
Resultatet visar att svaret på frågan om vad som kan påverka människan när hen ser på bilder är färgerna och motivet, det vill säga vad bilden föreställer och hur bilden är redigerad. Redigeringen ger en känsla som påverkar åskådaren. Människorna väljer den bilden där färgerna ger den känsla de behöver t.ex. lugn och harmoni eller hopp och glädje. Ljuset påverkar också. En ljusare bild väljer människor oftast framom en mörkare då den ger en varmare och positivare känsla. En mörkare bild kan väljas om den är positivt tilltalande med t.ex. starkare färger. När det kommer till frågan ifall människor attraheras mera till bilder som de har en känslomässig anknytning till så är svaret ja. I dem kan de hitta detaljer i bilden som tar fram ett minne eller något bekant som påminner dem om en händelse eller känsla. Det här betyder att bilden då får ett känslomässigt viktigare värde än vad bilden gjorde från början. Resultatet visar att de bilder som är mer allmänna, som solnedgångsbilden eller naturbilden, har människorna lättare att hitta en känslomässiganknytning till än i en bild som har ett specifikt objekt som i t.ex. parfymbilden. De kan tänka mera utanför boxen när bilden är mer abstrakt. De får tolka den som de själva vill.
The result shows that the answer to the question of what can affect people when they look at pictures is the colors and the motif, that is, what the picture represents and how the picture is edited. The editing gives a feeling that affects the viewer. People choose the image where the colors give the feeling they need, e.g. peace and harmony or hope and joy. The light also affects. People usually choose a lighter image over a darker one as it gives a warmer and more positive feeling. A darker image can be chosen if it is positively appealing with e.g. stronger colors. When it comes to the question of whether people are more attracted to images that they have an emotional connection to, the answer is yes. In them, they can find details in the image that bring out a memory or something familiar that reminds them of an event or feeling. This means that the image then acquires an emotionally more important value than the image did from the beginning. The result shows that the images that are more general, such as the sunset image or the nature image, are easier for people to find an emotional connection to than in an image that has a specific object as in e.g. the perfume picture. They can think more outside the box when the picture is more abstract. They can interpret it as they wish.