Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Influence with confidence: en kvalitativ studie för att vägleda framtida influencers att starta en karriär på sociala medier

Råback, Marika (2022)

 
Avaa tiedosto
Raback_Marika.pdf (1.874Mt)
Lataukset: 


Råback, Marika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426234
Tiivistelmä
Syftet med denna studie är att ge vägledning kring hur man kan bygga upp en karriär som influencer på sociala medier, med stöd av åsikter ur ett sociala medieanvändar och uppdragsgivande perspektiv. Vidare beskrivet är syftet att samla väsentlig information till en beskrivande helhet, för att underlätta förståelsen av ämnet och därefter koppla det till det resultat som framställs av studien.

Resultatet visar att det finns massvis med faktorer en influencer bör känna till, som detaljerat framkommer i resultatet av denna studie. De mest nämnvärda slutsatserna av studien visar att en influencers yrke grundar sig i att skapa innehåll för att underhålla, undervisa och inspirera sin publik. Influencern kan generera nya följare genom samarbeten, plattformar, reklam och rekommendationer, och bör därefter via innehållet framstå som personlig och genuin. För att lyckas ska influencern även ha en insikt i vilka sociala medieplattformar som innebär flest fördelar, samt ha kunskapen att använda dessa på ett optimalt sätt. En influencer bör även kunna optimera utseendet på sin kanal och distributionen av sitt innehåll, så att det upplevs som tilltalande för både företag och användare på olika sociala medier. Resultatet visar även att en influencer bör ha en nära relation med sina följare och kunna analysera deras beteenden, åsikter och preferenser, samtidigt som den bygger en trovärdighet till dem.

Resultatet visar avslutningsvis även att processen för samarbeten mellan influencers och företag börjar med kontakt, därefter följer en diskussion och slutligen skapas en kampanj. Influencern bör eftersträva goda resultat som samspelar med företagets målsättningar.
 
The purpose of this study is to give guidance regarding how one can build a career as an influencer on social media, with the support of opinions from a social media user and employer perspective. Further described, the purpose is to gather essential information into a descriptive completeness, to facilitate the comprehension of the subject and thereafter connect it to the result that appears from the study.

The result shows there are plenty of factors an influencer should be aware of, that is shown in the result of this study in a detailed way. The key findings of the study shows that an influencers profession is based on creating content to entertain, educate and inspire its audience. The influencer can generate new followers through collaborations, platforms, advertisements and recommendations, and should thereafter appear as personal and genuine through the content. To be able to succeed, the influencer should have an insight in what social media platforms imply with the most benefits and have the knowledge to use these optimally. An influencer should be able to optimize the looks of its channel as well as the distribution of its content, so that it is experienced as appealing for both companies and social media users. The result also shows an influencer should have a close relation with its followers and be able to analyze their behaviors, opinions and preferences, and at the same time build the credibility towards them.

As a conclusion, the result also shows that the process of collaborations between influencers and companies start with contact, thereafter a discussion follows and finally a campaign is being created. The influencer should seek good results that interacts with the companies aims.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste