Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nopeusrajoitusten yhdenmukaistaminen Raision kaupungin alueella

Salo, Severi (2022)

 
Avaa tiedosto
Salo_Severi.pdf (2.542Mt)
Lataukset: 


Salo, Severi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626706
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Raision kaupungin eri alueiden nopeusrajoituksia ja pyrittiin selvittämään, ovatko alueiden nopeusrajoitukset keskenään yhdenmukaisia. Tarkasteltavana tässä työssä olivat ainoastaan kadut, joiden kadunpitäjänä toimii kaupunki. Lisäksi samalla tarkistettiin kaupungin käytössä olevasta QGIS paikkatieto-ohjelmistosta, että nopeusrajoituksia koskevat liikennemerkit ovat ajan tasalla. Työssä käydään läpi myös nopeusrajoituksia ja etuajo-oikeutta koskevaa tieliikennelakia sekä nopeuden vaikutusta liikenneturvallisuuteen.

Nopeusrajoitukset tulee ottaa huomioon jo katujen suunnitteluvaiheessa. Kun jo uutta asuinaluetta suunniteltaessa mietitään, millaisia nopeusrajoituksia alueelle halutaan, pystytään kadutkin suunnittelemaan sellaisiksi, että ne tukevat valittuja rajoituksia. Asuinalueilla esimerkiksi suositaan mutkaisia katuja, jotta niiden käyttäjät eivät voi nostaa nopeuksiaan rajoitusta korkeammaksi. Katutasolla nopeusrajoituksia mietittäessä tulee ottaa huomioon katuluokka ja liikennemäärät, mutta ennen kaikkea on otettava huomioon liikenneturvallisuus. Etenkin tonttikaduilla liikenneturvallisuus nousee tärkeimpään asemaan, eikä esimerkiksi liikenteen sujuvuus ole ratkaiseva asia.

Raision kaupungin alueet ovat nopeusrajoitusten osalta jo pitkälti yhdenmukaisia, mutta eroavaisuuksiakin löytyi. Kuloisten alue on hyvin samankaltainen kuin Tikanmaan alue, jossa nykyään on 30 km/h alueellinen rajoitus. Kuloisten alueella voimassa on kuitenkin 40 km/h rajoitus, vaikka kadut ovat pieniä ja mutkaisia. Tällä alueella Keskitielle, Kimalistontielle ja Pasantielle suositellaan asetettavaksi 30 km/h alueelliset rajoitukset. Toiset alueet, jonne suositellaan muutoksia ovat Petäsmäki ja Somersoja. Petäsmäki on kokonaan asuinaluetta, jossa kadut ovat pieniä ja mutkaisia ilman erillistä kevyenliikenteenväylää mutta rajoitus on 40 km/h. Alueella alennettaisiin Minkkitie, Oravatie, Ajomiehenkatu, Kirjokallionkatu ja Eränkävijänkatu 30 km/h:ssa. Lisäksi Petäsmäen vieressä oleva Somersojantie alennettaisiin nykyinen 40 km/h rajoitus 30 km/h:ssa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste