Asiakashankinta ja asiakaskokemuksen parantaminen markkinoinnin ja viestinnän keinoin : Turun ammattikorkeakoulun Sun hyvä elämä -klinikka: TUAS StuDental
Santaharju, Annamari (2022)
Santaharju, Annamari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626714
Tiivistelmä
Yrityksen markkinoinnin toimenpiteillä pyritään edistämään palveluiden myyntiä ja saatavuutta. Asiakaspalvelulla ja asiakaskokemuksella on merkittävä rooli nykypäivän kuluttajien palveluihin hakeutumisella. Digitaalisten ympäristöjen tulee olla ajan tasalla yrityksen saatavuutta ja löydettävyyttä pohdittaessa.
Tämän kehittämisprojektin tarkoituksena oli suunnitella Turun ammattikorkeakoulun Sun hyvä elämä -klinikan suun terveydenhuollon palveluihin markkinointia ja viestintää tukevia toimenpiteitä, joilla päästään vaikuttamaan asiakashankintaan ja parantamaan asiakaskokemusta. Lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua ja tämän näkökulman avulla saatiin luotua asiakkaan palvelupolku ja syvennettyä asiakasymmärrystä. Kehittämismenetelminä käytettiin käyttäjäpaneelia ja benchmarkingia. Käyttäjäpaneelissa saatiin arvokkaita käyttäjäkokemuksia verkkosivujen käytettävyydestä ja palveluun hakeutumisesta. Benchmarking avasi uutta näkökulmaa suuhygienistipalveluiden tarjontaan muilla toimijoilla.
Lopputuloksena saatiin kehitettyä joukko toimenpiteitä, jotka ovat toteutettavissa pienellä budjetilla ja helposti. Projekti toimii pohjana myös muiden Sun hyvä elämä -klinikan toimialueiden asiakashankintaan ja asiakashankinnan prosessin kehittämiseen.
Tämän kehittämisprojektin tarkoituksena oli suunnitella Turun ammattikorkeakoulun Sun hyvä elämä -klinikan suun terveydenhuollon palveluihin markkinointia ja viestintää tukevia toimenpiteitä, joilla päästään vaikuttamaan asiakashankintaan ja parantamaan asiakaskokemusta. Lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua ja tämän näkökulman avulla saatiin luotua asiakkaan palvelupolku ja syvennettyä asiakasymmärrystä. Kehittämismenetelminä käytettiin käyttäjäpaneelia ja benchmarkingia. Käyttäjäpaneelissa saatiin arvokkaita käyttäjäkokemuksia verkkosivujen käytettävyydestä ja palveluun hakeutumisesta. Benchmarking avasi uutta näkökulmaa suuhygienistipalveluiden tarjontaan muilla toimijoilla.
Lopputuloksena saatiin kehitettyä joukko toimenpiteitä, jotka ovat toteutettavissa pienellä budjetilla ja helposti. Projekti toimii pohjana myös muiden Sun hyvä elämä -klinikan toimialueiden asiakashankintaan ja asiakashankinnan prosessin kehittämiseen.