Ekologisuuden arvo asiakkaan lautasella
Koivunen, Ella (2022)
Koivunen, Ella
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626695
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on konkretisoida, kuinka paljon ihmiset vaikuttavat ilmastonmuutokseen omalta osaltaan ravintola-alalla. Teoriaviitekehyksessä aiheet ovat kohopenkkiviljelmien historia, sekä hyötykäyttö ravintola-alalla ja kaupunkialueilla. Keskeisessä osassa on myös kiertotalous ja sen näkyminen ravintoloissa.
Opinnäytetyötä varten laadittiin kyselyt ravintoloitsijoille sekä ravintoloissa käyville asiakkaille. Kyselyiden tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka paljon ihmiset vaikuttavat ilmastonmuutokseen ravintola-alalla puolin ja toisin. Kyselyitä pu-rettaessa ja tuloksia laadittaessa saatiin selville keskeiset ongelmakohdat ravintola-alalla.
Monelle ravintoloitsijalle oli selkeästi tärkeää pystyä vaikuttamaan maailmantilanteeseen siten, ettei ainakaan edistäisi ilmastonmuutosta omalta osaltaan, vaikka tilannetta ei pystyisi yksilönä parantamaan. Suomalaisessa ravintola-käyttäytymisessä yleisenä piirteenä nousi esille hinnan suuri merkitys asiakkaille ravintolaa valittaessa. Tutkimuksen mukaan asiakas valitsi mieluummin vaihtoehdoista halvemman, kuin kalliimman huolimatta ympäristöystävällisyydestä. Kiinnostus sekä ravintoloitsijoiden että asiakkaiden näkökulmiin korosti ongelmakohtia, jotka olivat molemmin puoleisia. Pääpiirteittäin tutkimus on pohdiskeleva mielipidekirjoitus ravintoloiden nykytilanteesta, vaihtoehdoista ja siitä, mitkä ovat oleellisia ongelmakohtia alalla.
Opinnäytetyötä varten laadittiin kyselyt ravintoloitsijoille sekä ravintoloissa käyville asiakkaille. Kyselyiden tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka paljon ihmiset vaikuttavat ilmastonmuutokseen ravintola-alalla puolin ja toisin. Kyselyitä pu-rettaessa ja tuloksia laadittaessa saatiin selville keskeiset ongelmakohdat ravintola-alalla.
Monelle ravintoloitsijalle oli selkeästi tärkeää pystyä vaikuttamaan maailmantilanteeseen siten, ettei ainakaan edistäisi ilmastonmuutosta omalta osaltaan, vaikka tilannetta ei pystyisi yksilönä parantamaan. Suomalaisessa ravintola-käyttäytymisessä yleisenä piirteenä nousi esille hinnan suuri merkitys asiakkaille ravintolaa valittaessa. Tutkimuksen mukaan asiakas valitsi mieluummin vaihtoehdoista halvemman, kuin kalliimman huolimatta ympäristöystävällisyydestä. Kiinnostus sekä ravintoloitsijoiden että asiakkaiden näkökulmiin korosti ongelmakohtia, jotka olivat molemmin puoleisia. Pääpiirteittäin tutkimus on pohdiskeleva mielipidekirjoitus ravintoloiden nykytilanteesta, vaihtoehdoista ja siitä, mitkä ovat oleellisia ongelmakohtia alalla.