Projektityökalu elämyksellisten tapahtumien tuottamiseen Sureo ry:lle
Taipale, Julia (2022)
Taipale, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726844
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminallinen, produktiivinen tulos, joka on toteutettu toimeksiantona Suomen restonomiopiskelijaliitolle Sureo ry:lle. Opinnäytetyön tavoite oli ensisijaisesti vastata Sureon toimeksiantoon ja toteuttaa heille sähköinen projektityökalu tapahtumien tuottamiseen. Lähtökohtana dokumenttien tuottamisessa oli toimeksiantajan ensimmäinen vuosijuhla. Opinnäytetyössä projektityökalusta puhuttaessa projektin päämäärä on tapahtuma.
Opinnäytetyön päätavoite oli toteuttaa sähköinen työkalu, joka auttaa projektitiimiä vuosijuhlan toteutuksessa. Produktin ensimmäinen alatavoite oli olla Sureon mielestä helppokäyttöinen ja vaivattomasti muokattavissa. Toinen alatavoite produktille oli sisältää tapahtuman suunnittelulle keskeiset osat sekä elämyskolmion ja kolmantena varmistamaan tapahtuman elämyksellisyyden.
Opinnäytetyön viitekehys on rajattu tarkastelemaan tapahtuman suunnittelulle keskeisiä osioita sekä elämysajattelua osana tapahtuman tuottamista. Keskeisiä osiota ovat prosessikuvaus, budjetointi, markkinointi, tapahtumapaikan valinta ja sisällön suunnittelu sekä projektitiimin johtaminen. Elämyksellisyydestä käsitellään teorian ja itse käsitteen syntymistä, elämyskeskustelun kolmea suuntautumista, elämyskolmiota sekä kehittyvää elämystaloutta.
Työn suunnitteleminen aloitettiin keväällä 2021 yhdessä toimeksiantajan kanssa ja itse opinnäytetyöprosessi aloitettiin syksyllä 2021. Viitekehyksen raamit koottiin kevääseen 2022 mennessä, jonka jälkeen produktin tuottaminen aloitettiin. Produkti toteutettiin sähköiselle Google Drive -yhteiskäyttöalustalle toimeksiantajan toiveesta ja luovutettiin heidän käyttöönsä syksyllä 2022.
Tuloksena syntyi kahdestatoista dokumentista koostuva sähköinen kokoelma, joka auttaa toimeksiantajaa heidän tapahtumiensa, erityisesti vuosijuhlien, toteuttamisessa. Dokumentit toteutettiin viitekehyksen rajauksen sekä toimeksiantajan toiveiden mukaisesti. Produkti vastaa opinnäytetyön pää- sekä alatavoitteisiin ja edistää toimeksiantajan toiminnan kehitystä tapahtuma-alalla.
Opinnäytetyön päätavoite oli toteuttaa sähköinen työkalu, joka auttaa projektitiimiä vuosijuhlan toteutuksessa. Produktin ensimmäinen alatavoite oli olla Sureon mielestä helppokäyttöinen ja vaivattomasti muokattavissa. Toinen alatavoite produktille oli sisältää tapahtuman suunnittelulle keskeiset osat sekä elämyskolmion ja kolmantena varmistamaan tapahtuman elämyksellisyyden.
Opinnäytetyön viitekehys on rajattu tarkastelemaan tapahtuman suunnittelulle keskeisiä osioita sekä elämysajattelua osana tapahtuman tuottamista. Keskeisiä osiota ovat prosessikuvaus, budjetointi, markkinointi, tapahtumapaikan valinta ja sisällön suunnittelu sekä projektitiimin johtaminen. Elämyksellisyydestä käsitellään teorian ja itse käsitteen syntymistä, elämyskeskustelun kolmea suuntautumista, elämyskolmiota sekä kehittyvää elämystaloutta.
Työn suunnitteleminen aloitettiin keväällä 2021 yhdessä toimeksiantajan kanssa ja itse opinnäytetyöprosessi aloitettiin syksyllä 2021. Viitekehyksen raamit koottiin kevääseen 2022 mennessä, jonka jälkeen produktin tuottaminen aloitettiin. Produkti toteutettiin sähköiselle Google Drive -yhteiskäyttöalustalle toimeksiantajan toiveesta ja luovutettiin heidän käyttöönsä syksyllä 2022.
Tuloksena syntyi kahdestatoista dokumentista koostuva sähköinen kokoelma, joka auttaa toimeksiantajaa heidän tapahtumiensa, erityisesti vuosijuhlien, toteuttamisessa. Dokumentit toteutettiin viitekehyksen rajauksen sekä toimeksiantajan toiveiden mukaisesti. Produkti vastaa opinnäytetyön pää- sekä alatavoitteisiin ja edistää toimeksiantajan toiminnan kehitystä tapahtuma-alalla.