Kilpailija-analyysi osana markkinatutkimusta
Mänttäri, Wilma (2022)
Mänttäri, Wilma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726860
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Jyväskylän alueen liikunta- ja hyvinvointiyrityksien kilpailutilanne. Työ suoritettiin yritys X:lle, joka on Pohjois- Savossa toimiva liikunta- ja hyvinvointialan yritys. Toimeksiantaja kartoittaa laajentamisen mahdollisuutta nyt myös Jyväskylään, Suomen liikuntapääkaupunkiin. Markkinoilla on paljon tarjontaa erilaisiin liikuntavaihtoehtoihin, mutta toisaalta myös kysyntää on paljon. Jyväskylä on tunnettu vilkkaasta opiskelijaelämästä. Kaupungin väestö on kasvanut myös muista syistä tasaisesti vuosien aikana.
Tutkimuskysymyksiä asetettiin kaksi: mitkä ovat toimeksiantajan kilpailijoiden heikkoudet ja vahvuudet Jyväskylän markkinoilla? Millä alueella Jyväskylässä on eniten asiakaspotentiaalia hyvinvointialan yritykselle? Opinnäytetyön tutkimus painottui kilpailija-analyysiin, mutta teoriaosuudessa käsiteltiin myös kattavasti markkinoita ja niiden tutkimista.
Kilpailija-analyysiin valittiin kolme paikallista liikuntakeskusta, joiden palvelut olivat lähimpänä toimeksiantajan toimintaa. Tiedonkeruumenetelmänä oli havainnointi ja kyseessä oli dokumenttitutkimus. Havainnointia tehtiin yrityksistä saatavien julkisten tietojen perusteella niin kotisivuilta, sosiaalisen median kanavista kuin julkisen sektorin tietokannasta. Kilpailija-analyysissa menetelmänä käytettiin SWOT-analyysia, jonka avulla pystyttiin selvittämään kunkin analyysiin valitun kilpailijan heikkoudet, vahvuudet, uhat sekä mahdollisuudet. Kilpailija-analyysin avulla pystyttiin luokittelemaan yrityksiä ja niiden roolia kilpailukentällä. Analyysin perusteella toimeksiantajan liiketoiminta on enemmän erilaista, laatuun sekä elämyksiin pohjautuvaa toimintaa verrattuna kilpailijoihin.
Kilpailija-analyysiin valittujen avainkilpailijoiden lisäksi toimenpidesuosituksissa huomioitiin paikallinen Hippos-hanke, jonka tarkoituksena on rakentaa yhdessä yksityisen, että julkisen sektorin kanssa suuri liikuntakeskus. Hippos-hanke rajattiin analyysista pois, sillä kyseessä on vasta hanke. Koska hanke on kuitenkin tärkeä paikalliselle liikunta- ja hyvinvointisektorille, toimenpidesuosituksissa suositeltiin uuden yrityksen perustamista Hipposhallin yhteyteen. Mikäli hanke toteutuu, se mahdollistaa uuden yrityksen perustamisen pienimmillä riskeillä kuin muuhun sijaintiin avattu hyvinvointikeskus.
Tutkimuskysymyksiä asetettiin kaksi: mitkä ovat toimeksiantajan kilpailijoiden heikkoudet ja vahvuudet Jyväskylän markkinoilla? Millä alueella Jyväskylässä on eniten asiakaspotentiaalia hyvinvointialan yritykselle? Opinnäytetyön tutkimus painottui kilpailija-analyysiin, mutta teoriaosuudessa käsiteltiin myös kattavasti markkinoita ja niiden tutkimista.
Kilpailija-analyysiin valittiin kolme paikallista liikuntakeskusta, joiden palvelut olivat lähimpänä toimeksiantajan toimintaa. Tiedonkeruumenetelmänä oli havainnointi ja kyseessä oli dokumenttitutkimus. Havainnointia tehtiin yrityksistä saatavien julkisten tietojen perusteella niin kotisivuilta, sosiaalisen median kanavista kuin julkisen sektorin tietokannasta. Kilpailija-analyysissa menetelmänä käytettiin SWOT-analyysia, jonka avulla pystyttiin selvittämään kunkin analyysiin valitun kilpailijan heikkoudet, vahvuudet, uhat sekä mahdollisuudet. Kilpailija-analyysin avulla pystyttiin luokittelemaan yrityksiä ja niiden roolia kilpailukentällä. Analyysin perusteella toimeksiantajan liiketoiminta on enemmän erilaista, laatuun sekä elämyksiin pohjautuvaa toimintaa verrattuna kilpailijoihin.
Kilpailija-analyysiin valittujen avainkilpailijoiden lisäksi toimenpidesuosituksissa huomioitiin paikallinen Hippos-hanke, jonka tarkoituksena on rakentaa yhdessä yksityisen, että julkisen sektorin kanssa suuri liikuntakeskus. Hippos-hanke rajattiin analyysista pois, sillä kyseessä on vasta hanke. Koska hanke on kuitenkin tärkeä paikalliselle liikunta- ja hyvinvointisektorille, toimenpidesuosituksissa suositeltiin uuden yrityksen perustamista Hipposhallin yhteyteen. Mikäli hanke toteutuu, se mahdollistaa uuden yrityksen perustamisen pienimmillä riskeillä kuin muuhun sijaintiin avattu hyvinvointikeskus.