Tiktokin hyödyntäminen yrityksien kuluttajamarkkinoinnissa
Leppänen, Sini (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726772
Tiivistelmä
Sosiaalisella medialla on tällä hetkellä paljon käyttäjiä, mikä on johtanut muutoksiin yritysten, kuluttajien ja seuraajien käyttäytymisessä ja keskinäisissä suhteissa. Tiktok, lyhytmuotoisten videoiden jakamisalusta, on yksi uusimmista tulokkaista sosiaalisen median pelikentällä ja vuonna 2022 sovellus on saatavilla 150 eri maassa ja sillä on noin 1 biljoonaa kuukausittaista käyttäjää.
Tässä opinnäytetyössä pohditiin, kuinka Tiktokia sovelluksena voitaisiin hyödyntää suomalaisten b2c yritysten kuluttajamarkkinoinnissa. Työhön sisällytettiin kyselytutkimus Tiktokia aktiivisesti käyttäville yrityksille, mistä vastauksia saatiin 12 kappaletta. Kyselytutkimuksessa selvitettiin, millainen sisältö toimii Tiktokissa yrityksille sekä mitä yritysten tulisi tehdä siinä menestyäkseen.
Työn teoriapohjan lähteinä käytettiin tieteellisiä artikkeleita sekä kirjalähteitä markkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Tiktok-ohjeistus yritysten kuluttajamarkkinoinnin tueksi.
Kyselytutkimuksen tulokset sekä täydensivät että kyseenalaistivat teoriassa esitettyjä ilmiöitä Tiktokista. Selvityksestä esiin nousi muutamia teemoja, jotka toistuivat lähes jokaisen yrityksen vastauksissa: humoristisuus, autenttisuus ja rohkeus.Tiktok videoissa on tärkeää isällön samaistuttavuus ja viihdyttävyys. Tiktok kirjoittaa sosiaalisen median sääntöjä uudelleen ja yritysten tulisi viimeistään nyt liittyä mukaan ja hyödyntää sovelluksen potentiaali kuluttajamarkkinoinnissaan.
Tässä opinnäytetyössä pohditiin, kuinka Tiktokia sovelluksena voitaisiin hyödyntää suomalaisten b2c yritysten kuluttajamarkkinoinnissa. Työhön sisällytettiin kyselytutkimus Tiktokia aktiivisesti käyttäville yrityksille, mistä vastauksia saatiin 12 kappaletta. Kyselytutkimuksessa selvitettiin, millainen sisältö toimii Tiktokissa yrityksille sekä mitä yritysten tulisi tehdä siinä menestyäkseen.
Työn teoriapohjan lähteinä käytettiin tieteellisiä artikkeleita sekä kirjalähteitä markkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Tiktok-ohjeistus yritysten kuluttajamarkkinoinnin tueksi.
Kyselytutkimuksen tulokset sekä täydensivät että kyseenalaistivat teoriassa esitettyjä ilmiöitä Tiktokista. Selvityksestä esiin nousi muutamia teemoja, jotka toistuivat lähes jokaisen yrityksen vastauksissa: humoristisuus, autenttisuus ja rohkeus.Tiktok videoissa on tärkeää isällön samaistuttavuus ja viihdyttävyys. Tiktok kirjoittaa sosiaalisen median sääntöjä uudelleen ja yritysten tulisi viimeistään nyt liittyä mukaan ja hyödyntää sovelluksen potentiaali kuluttajamarkkinoinnissaan.