‘’Jag hade ingen livslust’’: Förlossningsdepression - En informationsvideo
Store, Maria (2022)
Store, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626711
Tiivistelmä
Runt 6000 – 15 000 kvinnor insjuknar årligen i en förlossningsdepression i Finland. Det är en komplex sjukdom och symptomen kan vara väldigt individuella. I mitt examensarbete ’’Jag skämdes för att jag inte mådde bra’’ (Store 2020) framkom det bland annat att många mammor kände sig ensamma och isolerade under perioden med en förlossningsdepression.
Syftet med utvecklingsarbetet är att sprida information om förlossningsdepression, samt väcka diskussion och samhörighet kring ämnet. Detta uppnåddes genom att en informationsvideo skapades med fakta om förlossningsdepression baserat på forskning tillsammans med mammors upplevelser av att insjukna förlossningsdepression
Resultatet av utvecklingsarbetet blev en informationsvideo som publicerades på plattformen YouTube, samt delades via sociala medie appen Instagram för att nå ut till så många som möjligt. Around six thousand to 15 000 women are diagnosed with postpartum depression yearly in Finland. Postpartum depression is a complex disease with many individual symptoms. In my bachelor’s thesis ‘’I was ashamed because I did not feel all right’’ (Store 2020) many women described feeling alone and isolated during their postpartum depression.
The purpose with this project is to spread information about postpartum depression, as well as to awake discussion and belonging around the subject. The purpose was acquired through the making of an informative video with facts about postpartum depression based on research together with the experiences of mothers suffering from postpartum depression.
The result of this development project was an informative video that was published on YouTube, it was also shared on the social media app Instagram so it could reach as many people as possible.
Syftet med utvecklingsarbetet är att sprida information om förlossningsdepression, samt väcka diskussion och samhörighet kring ämnet. Detta uppnåddes genom att en informationsvideo skapades med fakta om förlossningsdepression baserat på forskning tillsammans med mammors upplevelser av att insjukna förlossningsdepression
Resultatet av utvecklingsarbetet blev en informationsvideo som publicerades på plattformen YouTube, samt delades via sociala medie appen Instagram för att nå ut till så många som möjligt.
The purpose with this project is to spread information about postpartum depression, as well as to awake discussion and belonging around the subject. The purpose was acquired through the making of an informative video with facts about postpartum depression based on research together with the experiences of mothers suffering from postpartum depression.
The result of this development project was an informative video that was published on YouTube, it was also shared on the social media app Instagram so it could reach as many people as possible.