Koulusosionomien näkemyksiä roolistaan yläasteen sosiaalisen tuen ammattilaisina
Kantola, Ilmari; Lehto, Emilia (2022)
Kantola, Ilmari
Lehto, Emilia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526625
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli yläasteella työskentelevien koulusosionomien työnkuvan tutkiminen. Aihe valittiin, koska koulusosionomi on ammattinimikkeenä verrattain uusi ja koska heidän työtään ei vielä tunneta kovin hyvin ja laajalti. Koulusosionomien työtä on tutkittu aiemmin ammattikorkeakoulujen opinnäytetöissä, mutta aiheeseen haluttiin syventyä lisää, koska tietoa oli saatavilla rajatusti. Täten opinnäytetyön tavoitteeksi tuli koulusosionomien työnkuvaa ympäröivän epätietoisuuden hälventäminen.
Opinnäytetyön teoriapohjassa kuvattiin koulusosionomien työympäristöön ja työn luonteeseen liittyviä olennaisia ilmiöitä. Työn tutkimusaineisto kerättiin kirjallisella, koulusosionomeille suunnatulla kyselyllä. Kysely lähetettiin sähköpostiviestinä, ja vastaajina oli joukko Tampereen yläasteilla työskenteleviä koulusosionomeja. Vastausten analysoinnissa käytettiin teemoittelua, jonka tuloksena aineistosta löydettiin yhdeksän teemaa. Teemoja voidaan luonnehtia kuvauksiksi koulusosionomien tunnusomaisista työtehtävistä. Niitä olivat esimerkiksi nuorten hyvinvoinnin tukeminen, ennaltaehkäisevä työ sekä työtehtävien dynaamisuus.
Teemojen yhteenveto on, että koulusosionomeilla on oma, muista erottuva työnkuvansa, jossa korostuu matalan kynnyksen tuen tarjoaminen oppilaille. Koulusosionomien työtä ei kuitenkaan tunneta vielä tarpeeksi hyvin, joten sen täyttä potentiaalia ei osata hyödyntää kouluyhteisöissä. Jotta tavoite epätietoisuuden hälventämisestä voisi toteutua, tarvitaan lisää perusteellista tutkimusta, joka paneutuu erityisesti koulusosionomityön vaikuttavuuteen.
Opinnäytetyön teoriapohjassa kuvattiin koulusosionomien työympäristöön ja työn luonteeseen liittyviä olennaisia ilmiöitä. Työn tutkimusaineisto kerättiin kirjallisella, koulusosionomeille suunnatulla kyselyllä. Kysely lähetettiin sähköpostiviestinä, ja vastaajina oli joukko Tampereen yläasteilla työskenteleviä koulusosionomeja. Vastausten analysoinnissa käytettiin teemoittelua, jonka tuloksena aineistosta löydettiin yhdeksän teemaa. Teemoja voidaan luonnehtia kuvauksiksi koulusosionomien tunnusomaisista työtehtävistä. Niitä olivat esimerkiksi nuorten hyvinvoinnin tukeminen, ennaltaehkäisevä työ sekä työtehtävien dynaamisuus.
Teemojen yhteenveto on, että koulusosionomeilla on oma, muista erottuva työnkuvansa, jossa korostuu matalan kynnyksen tuen tarjoaminen oppilaille. Koulusosionomien työtä ei kuitenkaan tunneta vielä tarpeeksi hyvin, joten sen täyttä potentiaalia ei osata hyödyntää kouluyhteisöissä. Jotta tavoite epätietoisuuden hälventämisestä voisi toteutua, tarvitaan lisää perusteellista tutkimusta, joka paneutuu erityisesti koulusosionomityön vaikuttavuuteen.