Pelimoottorien graafisen hahmonnuksen vertailua
Maijala, Riku (2022)
Maijala, Riku
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626644
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli vertailla Unreal engine- ja Unity -pelimoottorien hahmonnustyökaluja keskenään ja kertoa uusista ominaisuuksista, mitä on graafiseen hahmonnukseen tulossa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan graafisen hahmonnuksen eri tekniikoista ja tulevista ominaisuuksista. Teoriaosuudessa käydään läpi isoimmat ja tärkeimmät uudistukset, mitä on tulossa Unreal Engine 5.0 versioon. Työssä rakennetaan pelimaailmat käyttäen Unreal engine- ja Unity -pelimoottoria ja kerrotaan lukijalle omat kokemukset maailmojen rakennuksen eri vaiheista.
Vertailussa todettiin, että Unreal Engine 5 -pelimoottorilla pelimaailman luomisen sai näyttämään todella realistiselta vähällä kokemuksella, kun taas Unityllä hahmonnustyökalut olivat samankaltaisia, mutta visuaalinen puoli ei vetänyt vertoja UE5:lle. Johtopäätöksenä todettiin, että Unreal Engine 5 on aloittelevalle pelimaailmojen kehittäjälle helpompi pelimoottori tehdä visuaalisesti näyttävimpiä maailmoja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan graafisen hahmonnuksen eri tekniikoista ja tulevista ominaisuuksista. Teoriaosuudessa käydään läpi isoimmat ja tärkeimmät uudistukset, mitä on tulossa Unreal Engine 5.0 versioon. Työssä rakennetaan pelimaailmat käyttäen Unreal engine- ja Unity -pelimoottoria ja kerrotaan lukijalle omat kokemukset maailmojen rakennuksen eri vaiheista.
Vertailussa todettiin, että Unreal Engine 5 -pelimoottorilla pelimaailman luomisen sai näyttämään todella realistiselta vähällä kokemuksella, kun taas Unityllä hahmonnustyökalut olivat samankaltaisia, mutta visuaalinen puoli ei vetänyt vertoja UE5:lle. Johtopäätöksenä todettiin, että Unreal Engine 5 on aloittelevalle pelimaailmojen kehittäjälle helpompi pelimoottori tehdä visuaalisesti näyttävimpiä maailmoja.