Empatitrötthet bland vårdpersonal – ett ledarskaps betydelse
Lövdahl, Pernilla (2022)
Lövdahl, Pernilla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726829
Tiivistelmä
Empatitrötthet är ett vanligt förekommande fenomen inom vårdbranschen, men ändå är begreppet relativt obekant på många arbetsplatser. Empatitrötthet leder ofta till sjukfrånvaro och branschbyte, vilket redan idag är ett stort problem. Tillförlitliga lösningar och direkta förbättringar inom vården behöver göras för att bibehålla attraktions- och kvarhållningskraften inom branschen. Ett sätt kan vara genom att förbättra den mentala arbetshälsan hos vårdpersonalen.
Syftet med examensarbetet var att ta reda på vad empatitrötthet innebär för vårdpersonalen, och vilken betydelse ett ledarskap kan ha. Arbetets frågeställningar var: Vad vet man angående empatitrötthet inom vården från tidigare forskningar och vad är ledarskapets roll om man vill förebygga empatitrötthet? Vad innebär empatitrötthet bland vårdpersonalen och vilka faktorer är i relation med empatitröttheten? Vad kan man som ledare göra för att förebygga empatitrötthet, och hur hjälper man dem som redan drabbats?
I arbetet har gjorts en litteraturstudie av tidigare forskning, samt en mixed metod- enkätstudie på två enheter inom Österbottens välfärdsområde. Enkätstudiens kvantitativa resultat analyserades genom en deskriptiv statistisk analys, och det kvalitativa resultatet analyserades genom en innehållsanalys.
Resultatet visar att empatitrötthet inom vården bland annat leder till försämrad vårdkvalité, sänkt produktiviteten och lägre arbetstillfredsställelse. Empatitrötthet har en negativ påverkan både i den drabbades arbete och privatliv. Empatitrötthet påverkar vårdpersonalens hälsa på flera sätt, och ledarskapet har en viss inverkan både vad gäller i förebyggande syfte och när någon redan har drabbats av empatitrötthet.
Syftet med examensarbetet var att ta reda på vad empatitrötthet innebär för vårdpersonalen, och vilken betydelse ett ledarskap kan ha. Arbetets frågeställningar var: Vad vet man angående empatitrötthet inom vården från tidigare forskningar och vad är ledarskapets roll om man vill förebygga empatitrötthet? Vad innebär empatitrötthet bland vårdpersonalen och vilka faktorer är i relation med empatitröttheten? Vad kan man som ledare göra för att förebygga empatitrötthet, och hur hjälper man dem som redan drabbats?
I arbetet har gjorts en litteraturstudie av tidigare forskning, samt en mixed metod- enkätstudie på två enheter inom Österbottens välfärdsområde. Enkätstudiens kvantitativa resultat analyserades genom en deskriptiv statistisk analys, och det kvalitativa resultatet analyserades genom en innehållsanalys.
Resultatet visar att empatitrötthet inom vården bland annat leder till försämrad vårdkvalité, sänkt produktiviteten och lägre arbetstillfredsställelse. Empatitrötthet har en negativ påverkan både i den drabbades arbete och privatliv. Empatitrötthet påverkar vårdpersonalens hälsa på flera sätt, och ledarskapet har en viss inverkan både vad gäller i förebyggande syfte och när någon redan har drabbats av empatitrötthet.