Mobiilipelien heittomekaniikat Unity-pelimoottorissa
Asala, Johan (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626729
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia eri tapoja toteuttaa heittomekaniikkoja Unity-Pelimoottorissa ja tämän jälkeen tehdä heittoprototyyppejä näistä heittomekaniikoista. Samalla analysoitiin, miten heittomekaniikkoja on käytetty esimerkeiksi valituissa mobiilipeleissä ja miten näitä voisi toteuttaa omassa mobiilipelissä. Opinnäytetyön teoria osuudessa käydään läpi mikä on Unity, Unityn historiaa ja sen kanssa toimivat ohjelmointikielet. Seuraavassa luvussa selitetään Unity editorin perustoiminnot ja käyttö. Teoriaosuuden lopussa käydään vielä pintapuolisesti läpi fysiikkamoottorin teoriaa, esitellään muutama esimerkkipeli ja niissä tapahtuvat heittomekaniikat sekä tutkimusmenetelmä.
Ajatus tähän opinnäytteeseen syntyi aiemmin koulussa tehdystä pelistä, jonka heittomekaniikka ei päässyt halutulle tasolle. Tämä osoittautui liian kunnianhimoiseksi tavoitteeksi rajattuun aikamäärään nähden ja työ jäi kesken. Tässä lopputyössä yritetään löytää parempia ratkaisuja sekä uusia ideoita heiton toteutukseen, jotta peli voitaisiin joskus viimeistellä. Tutkimuksen tuloksena syntyi kaksi prototyyppiä objektien liikuttamiseen ja heittämiseen. Ensimmäinen toteutettiin Unityn omilla asseteilla, jotka ovat hyvin alkeelliset. Toinen prototyyppi syntyi valmiiden ja oman toteutuksen yhdistelmällä. Kolmas matemaattisesti omalla fysiikalla toteutettu prototyyppi osoittautui liian haastavaksi toteutukseksi tähän opinnäytetyöhön ja jonka takia se rajattiin pois. Tämän tutkimista olisi hyvä jatkaa tulevaisuudessa.
Ajatus tähän opinnäytteeseen syntyi aiemmin koulussa tehdystä pelistä, jonka heittomekaniikka ei päässyt halutulle tasolle. Tämä osoittautui liian kunnianhimoiseksi tavoitteeksi rajattuun aikamäärään nähden ja työ jäi kesken. Tässä lopputyössä yritetään löytää parempia ratkaisuja sekä uusia ideoita heiton toteutukseen, jotta peli voitaisiin joskus viimeistellä. Tutkimuksen tuloksena syntyi kaksi prototyyppiä objektien liikuttamiseen ja heittämiseen. Ensimmäinen toteutettiin Unityn omilla asseteilla, jotka ovat hyvin alkeelliset. Toinen prototyyppi syntyi valmiiden ja oman toteutuksen yhdistelmällä. Kolmas matemaattisesti omalla fysiikalla toteutettu prototyyppi osoittautui liian haastavaksi toteutukseksi tähän opinnäytetyöhön ja jonka takia se rajattiin pois. Tämän tutkimista olisi hyvä jatkaa tulevaisuudessa.