Ohjeistus messuoppaan laatimiseksi : Messut osana markkinointiviestintää
Huhtala, Ville (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726793
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Centria-ammattikorkeakoulun messu- ja tapahtumapalveluille.
Opinnäytetyön aiheena ja tavoitteena oli tarkastella messutapahtumia markkinointiviestinnän keinona sekä koostaa tietoperusta ja ohjeistus hyvän messuoppaan laatimiseksi Centrian messu- ja tapahtumapalveluille. Varsinaisen, tämän opinnäytetyön ulkopuolella laadittavan, oppaan kohderyhmäksi sekä ohjeistuksen laatimisen näkökulmaksi valittiin messuille osallistuvat yritykset eli näytteilleasettajat sekä messutyöskentelijät.
Rakenteeltaan opinnäytetyö oli tutkimuksellinen, kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntävä kokonaisuus, jossa markkinointiviestintää ja messutapahtumaa koskevaa teoriaa verrattiin empiirisen käytännön ilmiön tutkimustuloksiin. Empiirisen tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla, joiden kohteena olivat messu- ja tapahtuma-alan ammattilaiset. Tutkimushaastattelun analysoinnissa hyödynnettiin teemoittaista sisältöanalyysiä.
Opinnäytetyön tuloksena ja tuotoksena on esitetty yhteenvetona laadittavan messuoppaan alustava sisällysluettelo, jossa messutapahtumaan osallistuminen on esitetty aikajanamaisessa muodossa messuvalmisteluista jälkimarkkinointiin saakka.
Opinnäytetyön aiheena ja tavoitteena oli tarkastella messutapahtumia markkinointiviestinnän keinona sekä koostaa tietoperusta ja ohjeistus hyvän messuoppaan laatimiseksi Centrian messu- ja tapahtumapalveluille. Varsinaisen, tämän opinnäytetyön ulkopuolella laadittavan, oppaan kohderyhmäksi sekä ohjeistuksen laatimisen näkökulmaksi valittiin messuille osallistuvat yritykset eli näytteilleasettajat sekä messutyöskentelijät.
Rakenteeltaan opinnäytetyö oli tutkimuksellinen, kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntävä kokonaisuus, jossa markkinointiviestintää ja messutapahtumaa koskevaa teoriaa verrattiin empiirisen käytännön ilmiön tutkimustuloksiin. Empiirisen tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla, joiden kohteena olivat messu- ja tapahtuma-alan ammattilaiset. Tutkimushaastattelun analysoinnissa hyödynnettiin teemoittaista sisältöanalyysiä.
Opinnäytetyön tuloksena ja tuotoksena on esitetty yhteenvetona laadittavan messuoppaan alustava sisällysluettelo, jossa messutapahtumaan osallistuminen on esitetty aikajanamaisessa muodossa messuvalmisteluista jälkimarkkinointiin saakka.