Asiakastyytyväisyystutkimus : Case Etelä-Suomen Rakennuskonsultit Oy
Hämäläinen, Antti (2022)
Hämäläinen, Antti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726833
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Etelä-Suomen Rakennuskonsultit Oy. Opinnäytetyössä tutkittiin Etelä-Suomen Rakennuskonsultit Oy:n asiakkaiden tyytyväisyyttä, asiakkaiden käsitystä palvelun laadusta ja asiakasuskollisuutta. Asiakastyytyväisyys, palvelun taso ja asiakasuskollisuus haluttiin selvittää palvelujen kehittämistä varten. Tässä opinnäytetyössä pääsääntöisesti analysoitiin edellä mainittuja asioita, mutta annettiin myös toimeksiantajayritykselle jatkotoimenpidesuosituksia. Tutkimustulosten tulkitsemisen pohjaksi rakennettiin teoreettinen viitekehys, jossa määriteltiin keskeisimmät käsitteet kuten asiakastyytyväisyys, palvelun laatu ja asiakasuskollisuus.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tarkemmin sanottuna kyselytutkimus. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköpostilla lähetettävänä lomakekyselynä. Valtaosaan kysymyksistä vastattiin numeraalisesti, jolloin niistä saatuja arvoja voitiin analysoida. Tutkimustulokset jaettiin viiteen osaan eli vastaajien taustatietoihin, tutkimuspalveluihin, suunnittelupalveluihin, rakennuttamis- ja valvontapalveluihin sekä kokonaisarvioihin ja sanallisiin arvioihin. Näiden pohjalta tulkittiin, millä tasolla ovat Etelä-Suomen Rakennuskonsultit Oy:n asiakastyytyväisyys, palvelun laatu ja asiakasuskollisuus.
Tulosten pohjalta voitiin todeta, että Etelä-Suomen Rakennuskonsultit Oy:n asiakkaat olivat enimmäkseen tyytyväisiä kaikkiin saamiinsa palveluihin. Palveluiden laatua pidettiin asiakkaiden keskuudessa hyvänä. Asiakasuskollisuudesta ei saatu suoraan mittaustuloksia, mutta viitteitä saatiin siitä, että ainakin osa asiakkaista ovat yritykselle uskollisia. Tutkimuksen teoreettisen sisällön ja tulosten perusteella Etelä-Suomen Rakennuskonsultit Oy:lle suositeltiin säännöllisiä asiakastyytyväisyystutkimuksia ja nykyisen palvelu- ja tyytyväisyystason ylläpitämistä.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tarkemmin sanottuna kyselytutkimus. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköpostilla lähetettävänä lomakekyselynä. Valtaosaan kysymyksistä vastattiin numeraalisesti, jolloin niistä saatuja arvoja voitiin analysoida. Tutkimustulokset jaettiin viiteen osaan eli vastaajien taustatietoihin, tutkimuspalveluihin, suunnittelupalveluihin, rakennuttamis- ja valvontapalveluihin sekä kokonaisarvioihin ja sanallisiin arvioihin. Näiden pohjalta tulkittiin, millä tasolla ovat Etelä-Suomen Rakennuskonsultit Oy:n asiakastyytyväisyys, palvelun laatu ja asiakasuskollisuus.
Tulosten pohjalta voitiin todeta, että Etelä-Suomen Rakennuskonsultit Oy:n asiakkaat olivat enimmäkseen tyytyväisiä kaikkiin saamiinsa palveluihin. Palveluiden laatua pidettiin asiakkaiden keskuudessa hyvänä. Asiakasuskollisuudesta ei saatu suoraan mittaustuloksia, mutta viitteitä saatiin siitä, että ainakin osa asiakkaista ovat yritykselle uskollisia. Tutkimuksen teoreettisen sisällön ja tulosten perusteella Etelä-Suomen Rakennuskonsultit Oy:lle suositeltiin säännöllisiä asiakastyytyväisyystutkimuksia ja nykyisen palvelu- ja tyytyväisyystason ylläpitämistä.